שבת

פינוי פירורי לחם בשבת

  • ח' אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב, לאחר שהקשבתי לשיעור שבת מלכתא בעניין פינוי שולחן בשבת, הבנתי שאחרי הסעודה פירורי הלחם על המפה נחשבים מוקצה מחמת גופו. אולם יש לפנות אותם בנפרד משאר הפסולת מפאת כבוד הלחם וגם סימן לעניות. לכן שאלותיי הן:
1. איך לאסוף את הפירורים הקטנים מהמפה? האם ע'י גרירה במגב לתוך צלחת עם דבר היתר או שממש מותר ללקט אותם בידיים לתוך צלחת או שקית?
2. פירורי לחם שנפלו על הריצפה, כיצד לנקות? האם אפשר לטאטא ועם כף אשפה לרוקן לתוך שקית לחם, או שראוי לאסוף בידיים?
3. לאחר שפיניתי את המאכלים והכלים שאינם מוקצה מהמפה וכן את שאריות הלחם, האם אפשר לקחת את המפה בידיים (אינה חד פעמית!) לנער אותה ליד הפח ואז עם מטאטא ויאה לאסוף את הפסולת לתוך הפח (במקום לגרוף אותה עם מגב מעל השולחן לתוך צלחת עם סכין ואז את הצלחת לטלטל לפח)?
תודה מראש!
מריטה

תשובה

שלום וברכה

האם מותר לקחת בידו פירורים וקליפות גרעינים שנותרו לאחר הסעודה, כדי להשליכם לאשפה?

קליפות אלו הם מוקצה, ולכן יש לטלטלם רק ע"י דבר אחר, כגון במקרה שיש מפה חד פעמית, לוקח הכל בתוך המפה, ובתנאי שיש בתוך המפה גם מאכלים הראויים, דאז הפסולת מתבטלת אליהם. (סימן ש"ח סעיף כ"ז) ואם אין מפה חד פעמית, יאסוף את הקליפות עם מגב וכדו' לתוך צלחת, ויתן שם דבר היתר, כמזלג וכדו', כדי שלא יחשב 'ביטול כלי מהיכנו'.

אולם אם רוצה לאחר הסעודה להמשיך ולשבת ליד השולחן והפירורים והקליפות מפריעים לו בכך, באופן שהם מאוסים ונחשבים כגרף של רעי, מותר להסירם מן השלחן אף בידו. (משנ"ב סימן ש"ח ס"ק קט"ו)

פירורי לחם מוקצים רק לאחר גמר הסעודה, דאז אין דרך לאוכלם, אבל בתוך הסעודה אינם מוקצה דיש רגילות לאוכלם. (וע"ע סימן ש"ח סכ"ז ובמשנ"ב שם).

מקור https://www.hidabroot.org/article/57606

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פירורי לחםמוקצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה