האם בית המקדש יבנה באותו מקום?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כשיבנה בית המקדש השלישי (במהרה בימינו) האם הוא אמור להיבנות באותו מקום של בית שני ? דהיינו הכותל ? אם כן . כמה זמן בעצם יקח לנו לשכנע את דודינו "לתת" לנו לבנות בית שלישי במקום .. ובאם לא בהכרח באותו המקום , לי ברור שבמידה והיה ברשותי די ממון הייתי נורא רוצה לבנות אותו מחדש . כמובן בדיוק המושלם שמצויין בספר הספרים . (ובהנחה שאנחנו מתעלמים לרגע מהצעתי האישית ) זה אפשרי?

תשובה

שלום

מחשבתך הטובה לבנות מקדש, הקב"ה יצרף למעשה, וייחשב לך כאילו בנית. מקום היבנותו לרוב הדעות, המקום אשר בו יבנה בית המקדש השלישי יהיה בדיוק במקום אשר בו נבנה בית המקדש הראשון והשני, וכפי היוצא מדברי רש"י, יחזקאל מ"ח, ח`. וראיה לדבריו, הביא הרד"ל, מפרקי דרבי אליעזר (פרק נ"א) האומר: "בית המקדש עתיד להעלות ולהתחדש... ושערים שטבעו בארץ עתידים לעלות ולהתחדש כל אחד ואחד במקומו".

 וכתב הרד"ל בביאורו (שם): "כל אחד ואחד ממקומו - מכאן סמך גדול לדעת רש"י ז"ל ושאר מפרשים שדחקו לכוון פי` בנין יחזקאל על פי בית שני לכוונן יחד, כי כיון שכל אחד ואחד עולה ומתחדש במקומו על כרחך שוים הם בבנינם". אולם יש אומרים: כי מקומו יהיה רחוק מהעיר ארבעים וחמש מיל לצד צפון, וזה לשון הרש"ש בבא בתרא (קכב א ד"ה ואגב): "עמדתי על פי` רש"י שם [יחזקאל מ"ח, ח`] שראה ליישב אשר ירושלים תהיה במקומה הראשון. ולא העיר דלפי המבואר שם יהיה המקדש רחוק מהעיר מ"ה מיל לצד צפון דו"ק שם. ואולי לזה כוונו ישעיה ומיכה באמרם באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה` בראש ההרים וגו` דרצונו לומר שיהיה אז על הר אחר אשר הוא ראש ההרים בגובה. דלא כפירוש המפרשים".

והאמת שאי אפשר לתאר לעצמנו את הדברים בדיוק מכיוון שהנביאים ניבאו בכמה מקומות שעתיד להיות באזור רעידת אדמה אשר תשנה את כל צורת הקרקע באזור, והר הזיתים יבקע מחציו, ויפתח שם בקעה חדשה, וראה בפירוש המלבי"ם (זכריה י”ד, ד`, ד"ה גיא) שבאמצעות רעידת האדמה ישתנו פני הקרקע, עד שאז יובן מה שהראו ליחזקאל (סי` מ"ח) שירושלים שלעתיד תהיה רחוקה ממקום המקדש מ"ה מיל, ולא יהא זה סתירה למה שניבאו נביאים אחרים שירושלים תשב במקומה.

כמו כן ראוי לציון שמבואר במדרשי חז"ל שגודל הר הבית לעתיד לבוא יהיה שלשים ושש פעמים גדול ממה שהיה פעם, והחשבון הוא כך: כי בית ראשון ושני היה500X500 אמה, והן בסך הכל 250,000 אמות מרובעות, ואילו הבית שלישי יהיה3000X3000 אמות שהן 9,000,000, תשע מליון אמות מרובעות, והוא שלשים וששה פעמים משיעור הר הבית שיש לנו כיום. וכמובן שכשיתגשמו כל אלו הנבואות במהרה בימינו, לא נצטרך ל`שכנע` את הוואקף שיתפנה משם !!!.

שלום רב- מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה