מה יקרה לאחר שהעולם יחרב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ידוע לכולם כי העולם כמו שמוכר לנו לא ימשיך להתקיים ובשלב מסויים יחדלו חיים בו ויותר מאוחר הוא צפוי לקרוס פנימה כמו שקורה לכוכבים אחרים זו לא השערה זה מצב ידוע וקיים ונצפה בעדשות הטלסקופ מכיון שכך מה אמור לקרות לנשמותינו ?.

תשובה

שלום ידיד

הנחותיך המדעיות, שלדבריך ידועות לכולם, אינן ידועות לי, השוואות בין כדור הארץ למה שקורה בכוכבים אחרים אינן במקומן, מאחר ועד היום לא נמצא כוכב בכל רחבי היקום הדומה בתנאיו לכדור הארץ שלנו, ולכן אין להשוות את `סופו` של כדור הארץ, עם קריסת כוכבים שאינם דומים לו בשום אופן. אם, כפי דבריך, הטלסקופים מעידים על התקרבות זמן `קץ העולם` הרי שבמקורותינו שקדמו לטלסקופים אלפי שנים כבר הקדימו את המדע בהרבה, וגם חזו מה שיקרה לנשמות באותה העת, שענין זה הוא נשוא שאילתך החכמה.

ובכן במקורותינו (סנהדרין צז א) כתוב כך: אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב, שנאמר (ישעיהו ב) ונשגב ה` לבדו ביום ההוא, אביי אמר: תרי חרוב, שנאמר (הושע ו) יחיינו מיומיים ביום השלישי יקמנו ונחיה לפניו, תניא כותיה דרב קטינא: כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לשבע שנים, כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה, שנאמר ונשגב ה` לבדו ביום ההוא, ואומר (תהלים צב) מזמור שיר ליום השבת - יום שכולו שבת. ואומר: (תהלים צ) כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור.

ולכאורה מבואר מהדברים כי כמעט ואפשר להתחיל את הספירה לאחור, ובעוד כמאתים שלשים ושלש שנים יחרב העולם ויחזור לתוהו ובוהו, אלא שאחרי אלף שנים שיהיה העולם תוהו ובוהו, יחדש הקב"ה את עולמו, וכן היא שיטת הרמב"ן והרבה מפרשים שדברי הגמ` מתפרשים כפשוטן, [ולא עוד אלא שכמה מחכמי הקבלה סבורים על פי כמה ראיות, כי הדבר כבר קרה בעבר, שהיה עולם נברא שהחזיר הקב"ה לתוהו ובוהו, ובהמשך חידש את העולם לפני 5767 שנה וזהו העולם בו אנו נמצאים כעת, ואין אף אחד שיודע מה היה בדיוק במחזור הקודם, כמו כן סבורים מקובלים אלה שהדבר יחזור על עצמו בסך הכל, בשבע מחזורים של שבעת אלפי שנה כל מחזור, ששת אלפי שנים בנין, ואלף חורבן, וחוזר חלילה [ראה רמב"ן ויקרא כה ב].

ולפי שיטה זאת שהדברים מתפרשים כפשוטן, והאלף הבא יהיה חורבן כללי, התייחסו חז"ל למה שיקרה לנשמות באותה העת, וכפי המבואר בגמרא (סנהדרין צב א) תנא דבי אליהו: צדיקים שעתיד הקדוש ברוך הוא להחיותן [לימות המשיח, שהוא עוד באלף הנוכחי) אינן חוזרין לעפרן, שנאמר (ישעיהו ד) והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו כל הכתוב לחיים בירושלים, מה קדוש לעולם קיים - אף הם לעולם קיימין.

ואם תאמר: אותן שנים שעתיד הקדוש ברוך הוא לחדש בהן את עולמו (רש"י: ויהיה עולם זה חרב אלף שנים אותן צדיקים היכן הם הואיל ואינן נקברין בארץ), שנאמר (ישעיהו ב) ונשגב ה` לבדו ביום ההוא, צדיקים מה הן עושין? - הקדוש ברוך הוא עושה להם כנפים כנשרים, ושטין על פני המים, שנאמר (תהלים מו) על כן לא נירא בהמיר ארץ ובמוט הרים בלב ימים (רש"י: כשמחליף הקדוש ברוך הוא את הארץ לא נירא לפי שאנו בלב ימים). ושמא תאמר יש להם צער - תלמוד לומר (ישעיהו מ) וקוי ה` יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו (רש"י: שיהא להם כח לשוט ולעופף בלי צער).

אולם יש לציין כי דעת הרמב"ם שחורבן העולם באלף השביעי אינו כפשוטו, אלא כוונת הדברים על ביטול מושג הזמן והשבתת התנועה, [ועם שבימי הרמב"ם לא הבינו כל כך את דבריו בענין ביטול מושג הזמן, הרי שכיום לאחר שגילה איינשטיין את תורת היחסות, הדברים מובנים וקרובים אל השכל], והיינו שיהיה העולם חרב מעסקי העולם הזה, ויתעסקו רק בידיעת האל יתברך, וזהו כוונת הכתוב ונשגב ה` לבדו ביום ההוא.

ואצטט לפניך את דבריו הקולעים של אחד הקדמונים רבינו שלמה בן ר` שמעון דוראן (אלג`יר שנת ה"א ק"ס – 1400 לספירה) בספרו שו"ת הרשב"ש (סימן תלו9 וזה לשונו: "ומה שאמרת אם העולם יחרב או לא, ודעתך היא שלא יהיה כלה, והאשמת האומרים כך וחשבתם בורים ועמי הארץ, ומה נעשה שרבותינו ז"ל כך היא דעתם, וכבר אמרו תנא דבי אליהו שית אלפי שנין הוי עלמא וחד חרוב שנאמר ונשגב ה` לבדו ביום ההוא, ובכמה מקומות נזכר זה לחז"ל, ואם הרמב"ם ז"ל אינו סובר כך ומפרש הפסוקים המפורשים ומורים על זה על פי סברתו, הרמב"ן ז"ל סובר שהוא עתיד ליחרב ונסמך בזה על דעת רבותינו ז"ל".

"ודע שהמאמין שהעולם אינו מחודש הוא מכחיש התורה, וכל בר ישראל חייב להאמין זה, אבל אם עתיד ליחרב או לא אינו מזיק בחוק האמונה, עם שיודה שלאל ית` יש יכולת על זה ושהדבר תלוי ברצונו, שכשם שבראו מהאפס המוחלט כן יכול לשדרו ולהחריבו, ויותר נראית היכולת בחידושו ולא בשידודו. והמקרא המורה על זה ושלא יוכל להתפרש על צד אחר הוא, `לפנים הארץ יסדת ומעשה ידיך שמים המה יאבדו ואתה תעמוד וכלם כבגד יבלו כלבוש תחליפם ויחלופו ואתה הוא ושנותיך לא יתמו`, א"כ כל הנמצאים יתמו זולתי הנמצא האמתי שהוא מחוייב המציאות יתברך ויתעלה, ואע"פ שיש מפרשים המה יאבדו אם תרצה, ואחרים פירשו על הפרטים, דחוק, כי איך אמר ואתה הוא ושנותיך לא יתמו הרי השמים קיימים הם לעולם לפי דבריהם ואין בפרט אלא מה שבכלל, על כן הנגלה מהפסוק הוא האמת כפי דעתי, ואתה האמין במה שתרצה בזה".

בכבוד רב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה