ממה מתפרנס מי שחוזר בתשובה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1)מה זה חזרה בתשובה לפי היהדות ? 2)אחרי שאדם חוזר בתשובה ממה הוא מתפרנס הריי הוא עסוק כל היום בלימוד תורה ? ממה הוא מתקיים ? וחז"ל אמרו "אם אין לחם אין תורה ". ואלו עבודות יש לחוזרים בתשובה ? תודה לירון .

תשובה

שלום לירון

כיום המושג "חזרה בתשובה" נתפס לתהליך שעושה אדם שלא שמר מצוות כלל ומקבל על עצמו עול מצוות. אבל האמת שזה מצווה שנוגעת לכל יהודי לכל חייו בין דתי בין חילוני בין איש בין אישה. ישנה מצווה שנקראת "תשובה " כיון שאדם שחוטא לכאורה לא הייתה צריכה להיות דרך לפטור אותו מעונש, קח למשל אדם שהרג את חברו כמה שיצטער ויתחרט אחר כך הרי לא יוכל להשיב את חברו לחיים.

אותו דבר בכל חטא לכאורה מה שנעשה נעשה ואין דרך להחזיר את הגלגל, אבל הקב"ה ברחמיו קבע שישנה דרך לאדם להתחדש במעשיו וכאילו להיוולד מחדש, אותה דרך נקראת "התשובה" הוא מתחרט על מעשיו בעבר מקבל על עצמו לא לעשות זאת שוב, מתוודה בפיו על החטאים ואם עושה זאת בצורה אמיתית לא רק שחטאו נמחק אלא שנהפך לו לזכות, כיוון שדווקא אותו חטא מתברר שהיה הבסיס להתחדשות בעבודת השם שלו ולקידוש שם שמים יותר גדול שהגם שהיה כל כך רחוק ומלוכלך בחטא שב מאותו מקום לקב"ה.

אדם שנקרא בימינו "חילוני" שזו הגדרה לא טובה ועדיף על פניה "אינו שומר מצוות" , לרוב זה תוצאה של גידול בבית שכבר רחוק ממצוות ואמונה ,והידע שלו במה זה תורה ומה זה אמונה שואף לאפס ועוד יותר מזה הוא התחנך לסלוד ולזלזל בכל מה שריח תורה ומצוות נודף ממנו.

אותו אדם ברגע שמתוודע לתורה באמת ולחכמים שיודעים להבהיר לו מה מהות התורה והקיום שלו כיהודי בעולם, רוצה גם הוא לחזור לכור מחצבתו ולהתחיל לקיים למעשה את כל התורה, וזה נקרא "חזרה בתשובה". לחזור ולשוב לקרבת הבורא על ידי קיום המצוות. האם אדם צריך רק ללמוד או גם לעבוד , זה משתנה מאדם לאדם וצריך לבדוק עצמו ולעשות כעצת רבותיו, העבודה לפרנסה אינה דבר פסול ולהפך הגמרא משבחת את העמלים לפרנסתם : ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים דאילו גבי ירא שמים כתיב (תהילים קיב) אשרי איש ירא את ה` ואילו גבי נהנה מיגיעו כתיב (תהילים קכח) יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא ולגבי ירא שמים וטוב לך לא כתיב ביה.

כיום שיש הלומדים כל היום ואינם עוסקים בעבודה או שהעבודה מוטלת על כתפי האישה , זה תוצאה של המצב הרוחני של כלל ישראל ששיעור לומדי התורה קטן מאד ואם הם לא ישקיעו את כל עיסוקם בתורה נמצאת התורה משתכחת מישראל, ועל זה נאמר "עת לעשות להשם הפרו תורתך" במצב של הפרו תורתך צריך לעשות מעשה שהגם שבזמנים רגילים לא נוהגים כך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה