שאל את הרב - כללי

האם מותר לעבוד בעסק של אבא כשיש גברים בעסק

  • כ"ב שבט התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני הולכת עם אבא שלי לעבודה שזו מאפיה ועוזרת לו בעסק, יש שם בנים שעובדים איתי ויוצא לי לדבר איתם על ענייני עבודה אך לפעמים על דברים כללים. ברוך ה' אני שומרת נגיעה ואין שם שום חיבה של נגיעה וגם לא בדיבור... רציתי לדעת אם זה בסדר? ואבא שלי מדי פעם נמצא איתי במקום כך שידוע להם שהוא שם והם מעצמם מכבדים. נמצאים שם גם העובדים של הקניון ולפעמים באים לשוחח איתי מדי פעם על עבודה ומדי פעם מתייעצים לגבי יהדות (הם לא דתיים) או סתם דיבור אבל חשוב לי לציין שאין דיבור של חיבה אלה דיבור בכללי כי אני מנסה לשמור מאוד. אשמח לעצה תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואלת, 

לפי דבריך הרי שאת מקפידה על הלכות ייחוד וכן שלא לדבר עם הגברים ענינים של קלות ראש. 

לכן מעיקר הדין המצב בסדר. 

 , "אך הואיל ואמרו חז"ל בפרקי אבות : (פרק ג משנה יג) - "רבי עקיבא אומר, שחוק וקלות ראש, מרגילין לערווה 

אם כן את תצטרכי לעמוד על המשמר ולמדוד מה שקורה בתוך הלב של עצמך. כי יתכן שמצדך אין שום בעייה בכלל, אך מצד הגבר, משום איזו חסרון שלו,  נוצר לו נטייה חיובית כלפייך. וזה יגרום לך שגם את תתחילי להרגיש  נטייה כזו כלפיו בליבך - ואע"פ שלא חלמת על זה בהתחלה. וכמו שאומר שלמה המלך: כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם (משלי כז:יט) - על ידי מה  שאחרים מרגישים כלפיך - כך נגרם שבתוך לבך את מתחילה להרגיש כלפיהם את מה שהם מרגישים כלפיך. 

לכן תהי תמיד מפקחת על נטיית הלב שלך - ותדעי את מקומך, ולמי את מיועדת באמת לבנות בית איתו. 

וכאשר תתחילי להרגיש, אפילו במעט, משיכה כלפי איזה גבר או בחור שנמצא  בסביבת העבודה, לא משנה אם הוא מנהל וחשוב או שהוא בחור שפל ומדוכה ואת רק מרחמת עליו, תצטרכי מיד להתפטר ולהסביר לאביך שאת חייבת לעזוב עבודה זו למקום אחר.  כי ההרגשות החיוביות האלו מתפתחים מאד במהירות ושלא בידיעה הכרתית של הנפעלת מהם, ותוך זמן די קצר, יכול להתפתח רגשות עד שחושבים אחד על השני יותר ויותר בשעות הפנויות, עד שהקשר נעשה רציני ביותר - ואז הוא כבר מסוכן ביותר. 

ובפרט בימינו שבמקומות העבודה ענין הזה פרוץ ביותר באופן כללי, עד שהנופלים בה כמעט ולא מחשיבים את זה לעברה - כאשר היא באמת, על פי תורה,  מן החמורות. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מקום עבודהשיחה בנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה