שאל את הרב - כללי

סולם ערכים יהודי אמונתי

  • כ"ט תשרי התשע"ט
אא

שאלה

קראתי הרבה על החשיבות של סולם ערכים שיהיה מבוסס על פי התורה והיהדות, ובבסיסו יהיה הלכה תורה ומצוות כמובן. השאלה היא, כעת, לצערי סולם הערכים שלי מעוות. אני רוצה לסדר אותו מחדש. התורה, ההלכה והמצוות לא חשובים לי מספיק ואני מוותרת בקלות, זה כואב לי מאוד!!!! אני רוצה להאמין, רוצה להיות קרובה ויציבה בדרך אבל היום לדוגמא רציתי להתפלל אך חברה שדיברה איתי הייתה לי יותר חשובה ולמרות שרציתי לומר לה שנדבר מאוחר יותר לא אמרתי ולכן הפסדתי תפילה והייתי עצובה מאוד. כך קורה לי פעמים רבות שבמקום להעמיד מצוות בעדיפות ראשונה אני שמה אותם במקום נמוך יותר משגרת החיים שלי. אני לא רוצה שזה יהיה כך אבל לא מצליחה!!!
ובנוסף, כשאני באה לקבוע לעצמי- מי אני שאחליט מה חשוב יותר ממה? לדוגמא מנהג יותר מחומרה או מצווה יותר מאחרת- האם יש מקום שבו כתוב מה חשוב ממה?
אשמח לתשובה מהירה, אני רוצה וצריכה להתקדם בדרך שלי הכי מהר שניתן.
תודה
תזכו למצוות

תשובה

לכבוד השואלת, 

אולי את לא מבינה למה עושים תורה ומצוות בחיינו. 

***

כוונת הבורא בבריאה כפי המקובל אצלינו, היינו לתת את הטובה הכי גדולה לברואים שבאפשרותם להכיל.

התענוג הכי גדול שיכול להימצא היינו בניית קשר חי עם בורא העולם: שהרי בורא העולם בעצם כלול כל ההנאות שישנן בעולם ויותר מזה, כי הוא יתברך שורש הכל; ומי שמתקרב אליו יתברך, בעצם זוכה להכל.

כדי שנוכל לבנות קשר זה עם בורא העולם באופן הכי קרוב שיכול להיות, דרוש "נתינה" משני הצדדים:  הבורא צריך לתת לנו, ואנחנו צריכים לתת לבורא. [וכמו בקשר של נישואין, שהבעל נותן לאשה, והאשה נותנת לבעל, ועל ידי זה בונים את הקשר הכי קרוב שיכול להיות.]

אם כן, הרי הקב"ה יכול לתת לנו, זה לא בעייה. אבל איך נוכל "לתת" לו? הרי הוא הבורא, ויש לו הכל!?

לכן ברא הקב"ה את העולם הזה, מקום שלא רואים אותו בבירור, ונתן לנו תורה וצוויים. והוא אומר לנו: "על ידי שאתם תרדו לעולם הזה, ושמה תגלו לכל הברואים שאני נמצא גם שם - אפילו בזמנים שלא נראה שאני שם (ולזה צריך אמונה) - על ידי שתשמרו תמיד את הציוויים, בזה אתם "תתנו" לי. 

אז הוא יתברך יוכל להמשיך "לתת" לנו, ואנחנו נוכל להמשיך "לתת" לו, ונוכל לכל אורך חיינו לבנות את הקשר להיותו תמיד יותר ויותר ויותר קרוב.

וככל שנזכה לשמור את הקשר לבורא העולם בעולם הזה, ונגלה יותר את גדלותו ואת מציאותו גם בעניני עולם הזה דרך קיום תורה ומצוות, ככה נזכה  בהשלמת ימינו להיות קרובים אליו [על ידי ש"נתנו" לו], וכפי זה נזכה ליהנות מכל ההנאות הנפלאות שכלולות בו יתברך. 

***

ואסיים בברכה, שתזכי למצוא את הערך הנכון לכח שלך  לגלות את גדלות וטובת השם בעולם, ועל ידי זה תזכי לכל  מה שאת צריכה בחיים כדי לממש את שאיפותך הטובות. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עדיפיותםדר מעלוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה