הלכות ומנהגים

כל מזונותיו של אדם קצובים

  • כ"ט תשרי התשע"ט
אא

שאלה

יש לי שאלה לגבי מה שאמרו חז"ל: כל מזונותיו של אדם קצובים מר"ה ועד ר"ה.
יש לי חבר שעובד עכשיו בהיי טק, מרויח משכורת גבוהה, וכבר כמה שנים מתחזק. הוא ואשתו מתלבטים אם הוא יעזוב את העבודה כדי ללמוד בכולל (חסכו כבר די הרבה כסף). אז השאלה היא, הרי אם יחליט עכשיו לעזוב את העבודה, ההכנסה השנתית שלו תרד משמעותית, ואם לא, ההכנסה תישאר קבועה פחות או יותר (יש לו קביעות).
אז לא הבנתי איך מה שהוא ירוויח במשך השנה נקבע לו בר"ה, אם זה תלוי בהחלטה ובבחירה שלו.

תודה
מתן

תשובה

שלום וברכה,

פרנסה טובה - היא פרנסה שמאפשרת קיום טוב, שאין בו רעב ולא חולי ומכאוב.

אולם הרודפים אחר הממון מחפשים משהו שהוא מעבר לפרנסה טובה - נוחיות ותענוגות חומריים. תענוגות אלה עלולים לבוא לעתים רבות על חשבון העולם הבא.

הבה נזכור שלבסוף כולנו מזקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

 חברך בחר בחיי העולם הבא, שעושרם אין לו גבול ומידה במקום ובזמן, ומובן שבחירה זו עלולה לבוא על חשבון רמת נוחיותו בעולם החומרי הזה - אם כי ודאי לא תחסר לו פרנסה טובה.

הקב"ה פועל דרך הטבע, ולפיכך ההשתדלות צריכה להיעשות בגדרי המציאות. מי שמבקש עושר צריך לעסוק במסחר/היי-טק וכו'. גם אם נגזר על האדם עושר מראש השנה, עושרו לא ייפול עליו משמים אם לא יעשה השתדלות בגדרי המציאות להשגתו (אלא אם כן הוא צדיק גדול ובעל ביטחון גדול, שאז בכוחו לקבל את המוקצב לו אף ללא השתדלות ומאמץ כרבי שמעון בר-יוחאי).

על כל פנים, אין ספק שחברך בחר בחירה טובה מאוד - אשר תיתן לו חיי משפחה וזוגיות וחינוך ילדים טוב יותר בעולם הזה, ותשרת אותו לנצח נצחים בעולם הבא. את עושרו הזמני הוא ממיר בעושר רוחני אינסופי, זו ההשקעה הטובה ביותר שיעשה בחייו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משכורתהכנסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה