הלכות ומנהגים

אכזריות לעומת מילוי פקודת

  • ט"ז תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה,
יש לי שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן--
זה התחיל בזה שהיתה לנו הרצאה שבה המרצה אמר שאייכמן עשה את מה שעשה בשואה כמי שממלא פקודות ("כפקיד") ולא מרצונו החופשי. זה מאוד קומם אותי לשמוע זאת! כי אני לא חושבת שבן אדם יכול להגיע לרמת אכזריות כזו גבוהה רק ממילוי פקודות!! הוא הביא כהוכחה דוגמא של מורה שתלמידיו גם כן לא האמינו לזוועות שהנאצים עשו, והמורה היה כמין היטלר ועשה להם תעמולה נגד היהודים והראה להם שהם נסחפים אחריו בדיוק כמו הנאצים.
כשחשבתי על זה לעומק, אמרתי אולי באמת יש בזה משהוא? כי כשאני חושבת על זה, כמו שהתורה אומרת לנו לאכול בהמות, ואנחנו (אני בכל אופן) לא מהססים לרגע ועושים זאת בלי מחשבה שאנחנו מרעים להם, אולי זה בעצם כמו הנאצים שלא חשבו על הרעה שלנו אלא באמת עשו את מה שאמרו להם בלי מחשבה??!!
האמת, שזה נשמע לי רע מאוד, ואשמח מאוד שתסבירו לי מה האמת- הנאצים היו רק פקידים??
אנחנו כמוהם?? ובאמת איפה בא לידי ביטוי כאן הרחמנות על הבעלי חיים?
תודה רבה לכם, ותודה שבזכותם השאלות לא נשארות בבטן, אלא יוצאות החוצה ומקבלות מענה אמיתי ונכון!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

נא לראות תשובה זו:

https://www.hidabroot.org/article/219924

הקב"ה ציווה את כל בני האדם בשבע מצוות בני נח (בתוכן איסור גזל, רצח, גילוי עריות), כי הוא יתברך טבע זאת במוסר האנושי. לכן בהודו כמו בסין כמו באירופה כמו במזרח ידעו בני אדם שגזל ורצח וגילוי עריות בין בני משפחה הוא עניין חמור, למרות שלא קיבלו תורה בסיני. אלה מושגים שטבע הבורא בלב כל בני האדם. על כן העניש את דור המבול ואנשי סדום ועמורה - מכיוון שהתנגדו למוסר שטבע בלבם.

רצח נשים וילדים הוא עניין שנוגד את לב האדם. הנאצים בחרו באידאולוגיה שנוגדת את טבעם האנושי. אני מניח שכל נאצי בתחילת דרכו נחרד לראות ילדים וזקנים זועקים ובוכים, אך חיזק את לבו להימנע מלחוש רחמים כלפיהם.

אחרי שנים של רצח ורשע ואכזריות, באמת שאינני מאמין כי נאצי היה מתפלא כל כך לראות במותו מלאכי חבלה מלווים אותו לשאול במקום מלאכי שירה...

אנשים כמו אייכמן פעלו לשם קריירה וכבוד, שמו את מבטחם באדם. הם השתמשו בטיעון שכתבת בתור תירוץ, כדי להתגבר על רגשות אשם קשים. בפסיכולוגיה מכנים זאת בשם דיסוננס קוגניטיבי.

אייכמן לא האמין בא-ל משגיח. הוא ידע טוב מאוד שהיטלר היה רק אדם, ולא נביא, למרות זאת בטח בו בעיוורון נגד המוסר האנושי. הוא לא התפלא מן העובדה שהואשם ב"פשעים נגד האנושות", שכן מעשיו היו מרושעים.

אין מקום להשוות ליהודי שומר תורה ומצוות, תורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, אשר מחשבתו ולבו בעשיית טוב והתגברות על מידות רעות. היהודי נלחם באנוכיותו, בגאווה, בתאווה, בכעס, בקנאה, בשנאה, ומנגד זאת מתאמץ לרחם על נזקקים, לכבד הורים, לעשות חסד וכו'. היהדות היא סולם ללב הטוב, באמצעותה זוכה האדם הטוב להיות צדיק:

https://www.hidabroot.org/article/237113

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אכזריותמצוות השם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה