קדושת השבת ומועדי ישראל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לשאול מספר שאלות 1. ישנם אנשים שאומרים שקדושת יום הכיפורים עולה על השבת ויש כאלה שגורסים הפוך. מה מהם נכון? עכשיו אני אומר את דעתי שבשאר החגים או בימי אבל למשל תשעה באב הרי שקדושת השבת עולה על פניהם ודוחה את מנהגם. כגון דחיית צומות תשעה באב וכ"ו. וכן גם העברת אש מותרת בחגים אבל כשיוצא בשבת אז דוחים. עכשיו בשבת ברור שאסור לצום!!!. ולפי הגרסה של אלה שואמרים שבת אז צום כיפור צריך לזוז!!!. ודעתי היא כמובן שכיפור עולה על שבת ולכן הצום לא נדחה. אז מה הולך פה? 2.כידוע קדושת השבת וקדושת החגים לעולם לא צריכים להתנגש ובחלקם גם אינם מתנגשים אז למה אין התאמה גם בשאר הדברים? למשל לא יצא מקרה שיום כיפור יסתיים בערב שבת או שהשבת תסתיים בערב כיפור. למשל במוצאי שבת אם היה יוצא ערב כיפור הרי שבמהלך השבת לא עושים כפרות ומצד שני בערב שבת לא תוקעי בשופר. אז איך זה שאלוהים דאג לשאר הבדברים האלה אבל את פורים הוא לא דאג שיצא בשבת גם כן הרי זה לא חשוב אם זה יצא בשבת, בדיוק כמו שאם לג באומר היה יוצא בשבת אז היו דוחים מה יש? אם את הביעור חמץ שאסור בתחליט האיסור שיצא בשבת!!! ויוצא!!! בשבת, הרי שיש פה חוסר תיכנון מוחט בידי מי שעה זאת. אז למה אלוהים לא דאג להוציא את הביעור חצמץ מיום שבת? 3. בקשר להעברת אש איזה מין דבר זה? אסור להתעסק באש נקודה. הרי דין שבת וחג זהים או לא במקרה שכן אז אסור להעביר אש בשבת ודין החג שווה. במידה ולא אז אם מותר להעביר אש בחגים שחוץ מזה מה ההבדל בין להעביר או להדליק? אז גם מותר לעשות כל דבר אחר!!! למשל לראות טלויזיה לנסוע וכ". אז למה אסור? מה זה משנה? 3. יש אלוהים בשמיים זה ברור. הוא עוזר ודואג ושומר עלינו. אני מבין שהיתה יציאת מצריים כי ישראל היתה בצרה. בשואה הם לא היו??? הרי כל הפיגועים הםהרבה יותר חמורים!!! אז אם כבר מדברים על יציאת מצריים איפה ההיגיון? 4. השנה עכשיו היא תשסו. במילים אחרות 5766 שנים שהעולם קיים!!!. זה סותר לגמרי את מה שקורה, מפני שהיקום קיים 15000000000 שנה. איך זה מתיישב אם השנים? חוץ מזה אומרים בראשית. זה בערך כנו שאני ימציא איזה שהוא משהו ויגיד איך זה קרה הרי בהתחלה זה לא היה ככה. אז יגידו לי מז זה בהתחלה. או אותו דבר אני יכול לדבר על צדדים ימין ושמאל שהם דברים יחסיים. אז כמו שאני לא יכול להגיד איך נהיו דברים הרי בהתחלה זה לא היה אז אין אפשרות להגיד בראשית ברא אלוהים כי מתי זה הראשית? ממתי התחיל הראשית ואיך קבעו אותה?

תשובה

שלום

1. יום כיפור נקרא בתורה שבת שבתון, דבר שמלמד שקדושתו היא כקדושת השבת ויותר בכמה בחנינות ולכן הוא דוחה שבת בענין האכילה וכדומה.(הוא אסור במלאכה בדיוק כמו שבת ולא כמו חג)

2.הם לא מתנגשים, פשוט זה חל ביחד, והקדושות מתחברות, וזה מה שרצה הבורא שלפעמים יהיה מצב של שתי קדושות יחד שבת וחג.

3 .בחג הותר לעשות מלאכה לצורך אכילה, וזה הסיבה שמותר לאעביר אש, אתה צריך ללמוד גמרא וכך תוכל לקבל את הבסיס וההבנה לצורות הלימוד וקביעת ההלכה.

4. יציאת מצרים ההודאה לא על ההצלה ממות, אלא מהדיעבוד הרוחני שהיינו שם, ובזכות היציאה זכינו לקבלת התורה והיות העם הנבחר.

5. יש על כך מאמרים וסרטים באתר, וכן באתר שנקרא "על טבעי", תצפה ותחכים זה נושא ארוך וחבל שנתייחס אליו בקצרה ובצורה לא רצינית.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה