אמונה

שבעים פנים לתורה

  • כ"ח אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לדעת:
ידוע שבשבעים פנים נדרשת התורה.
האם אפשר להסביר את המשפט "בשבעים פנים נדרשת התורה" ככה: כדי שכל יהודי ימצא בתורה את מה שמתאים לו,
כלומר כדי שכל יהודי יהיה בתורה כפי היכולת שלו, כפי המדרגה שלו.
ולכן, אם אנחנו יכולים לומר, יש פוסקים שהם "מקילים", ויש פוסקים שהם "מחמירים".

האם אפשר להסביר ככה ?

כי מתי מופיעות הדעות "מיקילות" ו"מחמירות"? הן מופיעות לאחר חורבן בית ראשון,
כי לפני זה עם ישראל היה שואל לנביא מה צריך לעשות, וכולם עושים אותו דבר, אין דעות "מיקילות" ו"מחמירות",
האם זה נכון ?

ואם לא, אפשר להסביר לי ?
בברכה,

תשובה

 בס"ד

שלום וברכה,

אין זה עניין פשוט כלל לפרש את התורה. כמו שבמדע לא יכול כל סטודנט מתחיל לחלוק על פרופסור לפני שלמד את כל החומר, כך להבדיל גם בתורה. אמרו חז"ל: "המגלה פנים בתורה שלא כהלכה אין לו חלק לעולם הבא" (אבות ג'). 

פירוש בתורה חייב להיעשות על פי כללי התורה. רק מי שמילא כרסו ש"ס ופוסקים, והתלמד בדרך חכמי הדורות, יכול לפרש נכון ולפסוק לאורם. קיבלנו כללים כיצד פוסקים הלכה וכיצד מפרשים.

אמרו חז"ל בפירוש שאין מקרא יוצא מדי פשוטו. חשוב להכיר בכך שישנם עיקרי הלכה שאינם משתנים לעולם, ואי אפשר להקל או להחמיר בהם. 

לדוגמה כיסוי ראש לאשה, לא תמצא מי שיתיר לאשה נשואה ללכת בגילוי ראש. וכן בתפילין, לא תמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין יכולות להיות משולשות או עגולות או אדומות. וכן במזוזה לא תמצא מחלוקת מה הפרשיה שכותבים בה. וכן בשחיטה לא תמצא מחלוקת האם שוחטים מהצוואר או מהעורף. וכיוצא בהם. ראה במאמרי "המקור לתורה שבעל פה":

https://www.hidabroot.org/article/130320

בעיקרי הדינים אין מחלוקות כלל, כי זו עיקרה של התורה שבעל פה - והתורה היא נצחית ולא משתכחת לעולם. מחלוקות קיימות רק בפרטי הדינים, אשר בהם רצה הקב"ה לתת לחכמים אפשרות להחמיר ולהקל בהם - הכול לפי צורך הדור, ובזה אכן נאמר שיש שבעים פנים לתורה. 

מחלוקות בנושאים אלה אין פירושים שיש רב שצודק ורב שטועה. אלא ישנו מושג של מצוות שהן לקולה ולחומרה, כך שהקב"ה נתן מראש אפשרות לחכמים להקל או להחמיר באותן מצוות. 

יש מחלוקות רק בפרטי מצוות שבהם רצה ה' מראש שיחלקו בהם חכמים, ולכן נתן מקום לשני פירושים כדי שיוכלו להקל או להחמיר בהן. כמו להבדיל מחוקק שקובע בחוק שהעונש לגנב הוא בין 3-5 שנים, והשופטים בכל דור יכולים לחלוק ביניהם האם להעניש גנב לפי המקסימום או המינימום. 

כשיש ספק בגמרא או במשנה או בין רבנים, פירוש הדבר שה' רצה שיהיה את הספק הזה כדי שיהיו שתי דרכים לקיים את התורה במצוות אלה. כלומר יש אפשרות מהתורה ללמוד את המצווה לחומרה ואפשרות לקולא. ושתי האפשרויות הן רצון התורה, ומשתמעות מהתורה. ובכל דור יכלו חכמים להקל או להחמיר ע"פ התורה ודרגתו של הדור. אך רק חכמי התורה הגאונים שבכל דור ודור יודעים לפסוק נכון מתוך לימודם ורוח קודשם. גם אתה בעזרת השם תוכל להיות תלמיד חכם ולפסוק הלכה.

הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. 

חפש  בגוגל חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית", ותהנה מתשובות מורחבות בנושא זה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שבעיפ פניםתוררה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה