הלכות ומנהגים

האם מותר לשלם שכר לימוד של הילדים מכספי מעשר?

  • י"ז אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה,

האם מותר להשתמש בכספי מעשרות ולשלם בזה את התלמודי תורה של הילדים?

תודה מאוד

תשובה

שלום רב,

בעיקרון אין לשלם שכר לימוד של הבנים בתלמוד תורה מכספי מעשר, אולם אם ישנם כמה מקומות לימוד, ואת שולחת את ילדייך למקום שבו שכר הלימוד גבוה בשל איכות הלימודים וכדומה, אפשר לשלם את ההפרש ביניהם מכספי מעשר.

ולעניין שכר לימוד בבית ספר יסודי לבנות, יש אומרים שאינו רשאי לשלמו מכספי מעשר, ויש אומרים שרשאי לשלמו מכספי מעשר, והדחוק בפרנסתו יכול להקל בלי פקפוק.

מקורות: כן כתב בשו"ת באר שבע (סימן מא) שאינו רשאי להוציא מעות המעשר בלימוד בניו כיון שהוא חייב חוב גמור שילמד לבנו תורה או לשכור מלמד לבנו ללמדו תורה. והסכים עמו בשו"ת בית דינו של שלמה (חלק יורה דעה סימן א, ד"ה ולענין שאלה ז'). וכן פסקו בשו"ת טוב טעם ודעת חלק ב' (סימן צו) ובספר אהבת חסד חלק ב' (פרק יט סעיף ב) ובשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' (סימן קיג). וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (עמוד רנג בהערה).

ומש"כ שאם יש כמה מקומות לימוד וכו' - כן כתב בספר באורח צדקה (פרק יא סעיף מ והערה סא) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, וכתב שם: ונראה טעמו, דהחיוב של אב ללמד תורה לבנו אין בכלל זה האיכות הגבוהה של התלמוד תורה הטוב ביותר. וממילא אין זה נקרא שפורע חובו מן המעשר. וע"ע בשו"ת אבני ישפה חלק ג' (סימן פח ענף ג).

ולעניין שכר לימוד לבית ספר יסודי של בנות מכספי מעשר, הנה בשו"ת אגרות משה (שם) כתב, שאף על פי שאין חיוב על האב ללמד תורה לבנותיו, וא"כ אין זה דבר שבחובה, והיה צריך להיות מותר לשלם את זה מכספי מעשר, מכל מקום היות ובארצות הברית מחוייבין מדינא דמלכותא ללמדם בבתי ספר שלהם ובחסדי השי"ת על ישראל יש רשות ללמדם בבתי ספר שתחת הנהלת ישראל כשרים ויראי ה' שנמצא אם לא יתן בתו ללמוד בבית ספר כמו בית יעקב וכדומה להתחנך שם בדרך התורה והאמונה ושמירת המצוות הרי יהיה מוכרח ליתן אותה לבית ספר של המדינה שהוא ח"ו ללא תורה וללא אמונה, וא"כ נמצא שיש לו חיוב לשלוח אותה לבית יעקב, וממילא הוא דבר שבחובה שאין לשלם אותו מכספי מעשר. 

אולם בספר באורח צדקה (שם סעיף מה והערה עא) הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שרשאי לשלם שכר לימוד לבית ספר יסודי לבנות מכספי מעשר, וטעמו שמה שהמדינה חוקקה חוק שצריך לשלוח את הבנות לבית הספר, אינו נעשה על ידי זה לדבר שבחובה. 

ולמעשה נראה שמי שמצבו דחוק יכול להקל בזה. וכ"כ בספר באורח צדקה שם.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית ספרכספי מעשרתלמוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה