הלכות ומנהגים

עד איזה גיל אפשר לשמוע ילדה שרה?

  • י' סיון התשע"ח
אא

שאלה

שלום הרב, האם מותר לשמוע ילדה פחות מגיל בת מצווה שרה? תודה

תשובה

שלום רב,

אפשר להקל לשמוע שירה של ילדה עד גיל אחת עשרה, ובתנאי שיקפיד שלא ליהנות מקולה. ובשעת קריאת שמע או לימוד תורה אין לשמוע שירה של ילדה כבר מגיל שש.

מקורות: יעויין משנה ברורה (סימן עה ס"ק יז) שמותר לשמוע קול של אישה פנויה שאינה נדה שלא בשעת קריאת שמע, ובתנאי שאינו מכוון להנות מזה כדי שלא יבוא לידי הרהור. ועיין שו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק א' (סימן כו) שכתב, שבמקום צורך יש להתיר לשמוע קול שירה של ילדה עד י"א שנה, אולם גדולות מבנות י"א אף כשידוע שעדיין לא ראו דם יש להחמיר, כי מאחר שכבר יש בשנים אלו עתה שרואות דם אין לחלק ביניהם. ובלא צורך אין להתיר כלל כי בדברים כאלו המחמיר קדוש יאמר לו. אולם בספר אור לציון חלק ב' (עמוד נז, ד"ה ולענין) היקל בפשיטות לשמוע שירה של ילדה עד גיל אחת עשרה או שתים עשרה שנה. וע"ע בשו"ת דברי יציב (חלק אבן העזר סימן לו) ובשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק אורח חיים סימן ו אות ד) ובשו"ת ושב ורפא חלק ג' (סימן רטו).

אולם בשעת קריאת שמע ולימוד תורה אין לשמוע קול שירה אפילו של פנויה טהורה וכמבואר יוצא מדברי המשנה ברורה הנ"ל. וכתב בספר שלחן שלמה (סימן עה סעיף ג) שאיסור זה הוא בילדה מגיל שלוש ומעלה. אולם ראה בן איש חי (שנה א' פרשת בא אות יג) שכתב, שאיסור זה הוא דווקא מגיל שש ומעלה, אולם בפחות מגיל שש אין לחוש. (ועיין הליכות עולם חלק א' עמודים קכג-קכד שכתב, שלא ידע מנין לו להבן איש חי שיעור זה. וסיים: ויש ליישב. ולכאורה כוונתו ליישב על פי מה המבואר בספרו שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק אורח חיים סימן יד, ודו"ק). וע"ע בספר אשי ישראל (בסוף הספר תשובה סד) שהביא מהגר"ח קניבסקי שליט"א, שלפי דעת החזון איש (סימן טז סק"ח) שכתב, שדין טפח באישה ערווה תלוי לפי מציאותן וקטנות גופן, מסתמא הוא הדין לעניין שמיעת קול זמר של ילדה בשעת קריאת שמע. ולהלכה נראה שיש לנקוט כדעת הבן איש חי. וכ"כ בספר לבושה של תורה חלק ב' (עמודים תתמט-תתנ).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שירת נשיםילדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה