חברה והשקפה

גאווה מעצם היותי יהודי

  • ו' ניסן התשע"ח
אא

שאלה

"האורחות צדיקים" בשער הגאווה והרמבם ב"שמונה פרקים לרמבם" ושאר בעלי המוסר מסבירים רבות על מידת הגאווה שעל האדם להתרחק ממנה ככל האפשר ולא להשאיר ממנה אף לא טיפה. הרמבם מבאר שאין מידה זו כשאר המידות, שבשאר המידות עלינו להשתחל על האמצע ובמידה זו עלינו להיות קיצוניים. אם כן, כיצד עלי להיות גאה מעצם היותי יהודי, מהו היחס (הפנימי לפחות) שאני אמור לחשוב לעצמי כאשר אני בחבורה של גויים, ויותר מכך האם מותר לי להתגאות עליהם בפירוש?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

לגבי מידת הגאווה, נאמר בנביא:

"כי אם בזאת יתהלל המתהלל, השכל וידוע אותי כי אני ה' עשה חסד משפט וצדקה בארץ" (ירמיהו ט, כג).

כלומר, מה שנאסר הוא גאווה עצמית, כלומר גאווה המגיעה מתוך אגו אנוכי ושבח עצמי. אך גאווה כלפי אמונתך בה', כלפי יהדותך ותורתך היא ודאי ברוכה.

אולם בסיטואציה הספציפית שתיארת, איני רואה סיבה להתגאות על גויים בחבורה של גויים, שהרי אין בכך קידוש השם, ואין הדבר מוסיף לא אהבה ולא יראה בלב הבריות. אמרו חז"ל: כשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע (בבא מציעא לא, א).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גאווהיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה