מה לעשות עם בגדים שאינם שלי אך הם לא צנועים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש ברשותי בגדים של חברה שהם לא כל כך צנועים (בלשון המעטה). מה לעשות איתם? להחזיר לה, משום גזל? או להשמידם משום פריצות...? אודה לרב אם יענה לי בהקדם...

תשובה

שלום

הסכמת הפוסקים כי מכיוון שבעלת הבגדים הלא צנועות יכולה להשיג בגדים לא צנועות בחנויות של גויים, [ולדאבונינו, כעת גם אצל יהודים], אין כאן איסור מן התורה של `לפני עוור לא תתן מכשול`, לתת לה בגדים לא צנועות, כי העבירה של לבישת הבגדים לא צנועות לא תלויה בהנותן.

וגם האיסור מדרבנן שלא לסייע לעוברי עבירה, מסקנת הפוסקים שהוא אינו חל במקרה שגלוי וידוע שהאישה יוצאת בבגדים לא צנועות באופן קבוע, ויציאתה בבגדים הפרוצות אינו תלוי במה שנמנע את השבת הבגדים. ועוד נימוק נוסף יש בפוסקים לפי מה שנוהגות נשים רבות ללבוש חולצה עם שרוולים מתחת לשמלה שהיא בלי שרוולים (סרפן), ולפעמים גם מעל השמלה, ואם כן אין הדבר ברור כלל שהבגד הלא צנוע כשלעצמו, ישמש אכן ליציאה עמו באופן לא צנוע, ואפשר לתלות שהאישה תחזור בתשובה, ותצא עם הבגד הלא צנוע כשלעצמו, רק מתחת או מעל לבגד אחר.

אולם כמובן שנימוק זה אינו קיים בשמלות שיש בהן מחשוף גדול שבשום אופן אין דרך ללבוש תחתיהן לבוש צנוע. ואסיים בשאלה מעניינת שנשאל הבן איש חי בעניין הזה וזה לשונו: "שאלה, מי שקנה חתיכת משי מן השוק נאה הרבה, ונתן לאשתו שתעשה בגד לעצמה, ועשתה את הבגד ולבשתו, אך היה זה קל מאוד ויש בו ציצים ופרחים נאים, וכל מלבוש התחתון דהיינו הכתונת וכיוצא נראים ממנו לחוץ לעיני הכל מחמת קלותו וזכותו, והבעל היה לבו נוקפו על זה משום שאין בבגד זה צניעות כלל, ובפרט כי רואה שהכל תולים עיניהם בבגד זה כאשר לובשת אותו, מפני שהוא נאה ביותר, ומיחה באשתו שלא תלבש אותו, אך מחמת שהוא ערב לה הרבה לובשת אותו לפעמים ואינה שומעת לו, אם מותר לבעל לשרוף הבגד הזה בצינעא באופן שלא תרגיש אשתו שהוא שרף אותו ולא יבוא לידי מחלוקת וקטטה.

או אולי יש לחוש על איסור בל תשחית. יורנו המורה לצדקה ושכרו כפול מן השמיים. תשובה, כל כהאי גוונא שהוא מתכוון לשם מצווה, אין בכך משום בל תשחית, ולכן כיון שהוא שורף הבגד משום להפריש מאיסורים שהוא חושש משום צניעות, וכל זמן שהבגד קיים אי אפשר שלא תלבש אותו, ולכן הוא שורפו לעקרו לגמרי, וודאי שמותר, ורק יעשה בצנעה ובחכמה, באופן שלא תרגיש אשתו שהוא עשה, כדי שלא יבואו לידי קטטה ומריבה, וברוך יהיה, וכפי הנראה גם הוא חושש מזה שלא יהיה ביניהם קטטה, ולכן הוא אינו לוקח הבגד בצינעא וגוזז אותו במקום אחר מפני כי יודע שאשתו תרגיש ותדע שהוא לקחו, מאחר והיה מוחה בה שלא תלבש אותו, והיא לובשת אותו, ועל כן ירא לעשות כן בשביל שלא יהיה קטטה ומריבה ביניהם, ועושה המצאה שישרוף הבגד באיזה סיבה באופן שלא תרגיש אשתו שהוא עשה, ובוודאי שגם זו החשש של קטטה ומריבה שלא יהיה בינו לבין אשתו היא חשש גדול וצריך ליזהר ממנה, כי מי יודע מה תוליד אח"כ ואיך יהיה סופה".

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה