כיוון שעון שבת בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אנו משפחה שומרת מסורת, רציתי לשאול שאלה בנוגע להדלקת מזגן בשבת. המזגן מחובר אצלנו דרך שעון שבת להדלקה וכיבוי שכוונו כמובן ביום שישי מבעוד השבת. שאלותיי הן: 1. האם מותר לכוון את מפסקי השעון (מפסקונים קטנים שמחוברים בעיגול ואשר לחיצתם כלפי פנים אמורה לציין את השעה בה יפעל המזגן-בשבת?כלומר נניח שהמזגן כרגע לא דולק...וחם יתר על המידה..האם ניתן להזיז מפסקים אלט כך שהמזגן ידלק קודם לכן? 2. בעלי חושב כי ניתן לאפשר לבן הקטן שלנו בן ה-7 להבין בעקיפין ללחוץ על מפסקים אלו בשבת?האם זה נכון? ומה עושים במקרה שאני (אישתו) חושבת אחרת ואז נוצר סכסוך? אודה לתשובתכם המהירה כל טוב אורית

תשובה

שלום

אף שיש אופנים שאותם מותר לעשות בשבת בשעון השבת, אולם יש לדעת כי ה`משחק` בכפתורי השעון יכול להיגמר בחילול שבת, ולכן יש להימנע מזה.

אולם אציג כאן את מה שמותר, ואבקש מכל קורא את הנכתב כאן שיקרא את הנכתב שלש פעמים, ורק כשיהיה בטוח שהבין בדיוק מה מותר ומה אסור, אז יוכל לסמוך על הנכתב, ואני את נפשי הצלתי.

ובכן, העיקרון המנחה הוא שמותר להמשיך, להאריך, את המצב הנוכחי, דהיינו אם השעון כעת כבוי ורוצים שהוא ימשיך להיות כבוי ושלא ידלק בשעה שהיה עליו להידלק, ותר לבטל את המצב המבטל את המצב הקיים, ולגרום שהוא לא יידלק, כמו כן מותר ללחוץ פנימה רק כמה מהכפתורים כך שיידלק מאוחר יותר.

ובכיוון ההפוך, אם השעון כעת דלוק, והוא צריך להיכבות עוד מעט, מותר לבטל את המצב המכבה, ולגרום לכך שישאר דלוק, כמו כן מותר לגרום [על ידי הזזת כמה כפתורים כלפי חוץ] שהמצב המכבה יהיה אחר כך, ולא בשעה המוקדמת שהוא היה קודם.

כמו כן, לדוגמא, אם השעון מכוון שיהיה דלוק מהשעה 8 עד 10 וכבוי משעה 10 עד 12 ודלוק משעה 12 עד 2 וכבוי משעה 2 עד 4, מותר בשעה 9 להאריך גם את המצב הנוכחי שלא יכבה ב10, וגם מותר להאריך את המצב הדלוק הבא, דהיינו שאחרי שידלק שוב ב12 לא יכבה עד השעה 3. כמו כן מותר בשעה 9 כשהוא דלוק להקדים את זמן הדלקתו הבאה, דהיינו שיידלק בשעה 11 במקום בשעה 12.

כמו כן מותר בשעה 11 כשהוא כבוי להאריך שיישאר כבוי עד 1, וגם להאריך את המצב הכבוי הבא, דהיינו שבשעה 11 יגרום שאחרי שייכבה בשעה 2 יישאר כבוי עד 5, כמו כן יוכל גם בשעה שהוא כבוי, להקדים את זמן הכיבוי הבא דהיינו שבשעה 11 יגרום לכך שזמן הכיבוי הבא יהיה בשעה 1 במקום בשעה 2.

לפי הנ"ל, חשבתי על עצה טובה לשומרי השבת שיש להם שעון שבת למזגן, ואינם יכולים לשער מזג האוויר שישרור מחר, שיכוונו את שעון השבת, חצי שעה דלוק וחצי שעה כבוי, חצי שעה דלוק וחצי שעה כבוי, דהיינו כפתור אחד פנימה, וכפתור אחד בחוץ, וכך יסדר את כל היום, ואז אם ישרור חום, יוכל בחצי שעה הדלוקה לבטל את כל הכפתורים הכבויים או חלקם, וכן אם יהיה קר יוכל בחצי השעה הכבויה לבטל את כל הכפתורים המדליקים או חלקם. ואקוה שכל הנ"ל ברור ומובן, פסקים אלו מבוססים על פסקי פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אוייערבאך זצ"ל. כשתנהגו כנ"ל לא יהיה צורך להתווכח על העניין עם הילד בן שבע, הדבר אסור בהחלט.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה