האם מותר להוריד שירים מהאינטרנט ולצרוב? האיך נהוג להדליק את נרות השבת לפי הספרדים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד א. האם מותר להוריד שירים מהאינטרנט? ואני מתכוונת לא לכמה שירים מדיסק שלם, אלא לרוב השירים מהדיסק כולו. האם לצרוב מותר? ב. ע"פ הספרדים, איך נהוג להדליק את נרות שבת? האם קודם מדליקים את הנרות ואז מברכים? או שקודם מברכים ואז מדליקים, אבל ע"פ שיטה זו, אם בירכנו אז כבר הכנסנו את השבת, אז איך אפשר להדליק את הנרות לאחר הברכה, הרי זה חילול שבת? מקווה לתשובה מהירה! תודה רבה!

תשובה

א. אם המחבר מרשה את הצריבה אין בכך שום בעיה. הצורב למטרות מסחר עובר באיסור גזל גמור, וגם צריבה למטרה אישית לא מסחרית דעת רוב ככל גדולי הפוסקים שהיוצר יכול לאסור זאת.

ב. ספרדים יש להם לנהוג כדעת הבית יוסף לברך ברכת הדלקת הנר ואח"כ להדליק, ויש כמה דרכים בפוסקים ליישב מדוע אין חשש שכבר חל השבת על ידי הברכה, והעיקרי הוא כי גם קבלת השבת שבברכה משיירת את היתר הדלקת הנר שלא יחול השבת אלא עם גמר ההדלקה, כי ברכה על הדלקה האוסרת את ההדלקה הן דברים הסותרים זה את זה.

ומ"מ דעת מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שואוי לספרדים לעשות תנאי פעם אחת על כל השנה שאין בדעת המדליק לקבל את השבת אלא עם גמר ההדלקה וכפי שכתב בספרו יביע אומר ח"ב אורח חיים סי` טז.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה