הלכות ומנהגים

דעת תורה על עישון קנאביס

  • כ"ו שבט התשע"ח
אא

שאלה

מה דעת התורה על עישון קנאביס. תודה מראש 

תשובה

שלום רב,
 
כבר התייחס לשאלה זו הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, וכתב: הנה בדבר אשר התחילו אילו בחורים לעשן חשיש, פשוט שהוא דבר אסור מכמה עיקרי דינים שבתורה -
 
א. שהוא מקלקל ומכלה את הגוף.
 
ב. ואף אם נמצאו אנשים בריאים שלא מזיק להם כל כך אבל מקלקל הוא את הדעת ואינם יכולים להבין דבר לאשורו שזה עוד יותר חמור, שלבד שמונע עצמו מלימוד התורה כראוי, הוא מניעה גם מתפילה וממצוות התורה, שעשייה בלא דעת הראוי הוא כלא קיימם.
 
ג. ועוד שהוא גורם תאווה גדולה אשר הוא יותר מתאוות אכילה וכדומה הצריכים לאדם לחיותו, ויש שלא יוכלו לצמצם ולהעביר תאוותם, והוא איסור החמור שנאמר בבן סורר ומורה על תאווה היותר גדולה שיש לו לאכילה אף שהוא לאכילת כשרות, וכל שכן שאסור להביא עצמו לתאווה גדולה עוד יותר, ולדבר שאין שום צורך לאדם.
 
ד. ועוד שהאב והאם של אלו שמעשנים זה מצטערים מאוד, אשר עוברים על מצות כיבוד אב ואם.
 
ה. ועוד יש איסור העשה דקדושים תהיו, כפירוש הרמב"ן בחומש. וגם הם גורמים לאיסורים הרבה אחרים לבד זה.
 
סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מהאיסורים החמורים, וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל ובפרט מאלו שלומדים בישיבות. עד כאן דברי קדשו.


מקורות: דברי הגר"מ פיינשטיין זצ"ל נמצאים בספרו שו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן לה). וכן כתב בספר מעדני שלמה (עמוד תלא) ששמע מהגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שוודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים [לא רק מצד ההשקפה שאין זה ראוי], משום שלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו שאיסור גמור הוא. עיין שם עוד בדבריו. 

וכתב בספר חשוקי חמד בבא מציעא (עמוד שפב) שאין לתת צדקה לאנשים מסוממים הצורכים כספים עבור סמים. ועיין עוד בתחומין כרך ל"ג (עמוד 124) לעניין האם מי שמעשן סמים כשר לעדות. וראה עוד בשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן לט) ובספר "פסקי דין בדיני ממונות ובבירור יוחסין" כרך ז' (עמוד תקמ).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סמיםקנאביס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה