האם הרמב"ם הניח תפילין?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! רציתי לדעת האם הרמב"ם סבר שאין צורך להניח תפילין ואף שהוא לא הניח היא נכונה ואם כן מה ההסבר שלכם לכך. בתודה מראש.

תשובה

שלום יצחק דבר ראשון נביא את דברי הגמרא במסכת ראש השנה וכידוע הרמב"ם לא זז בהלכותיו מדברי הבבלי: פושעי ישראל בגופן מאי ניהו(מי אלה)? אמר רב קרקפתא(ראש) דלא מנח תפלין. הדמרא שואלת מיהם שמכונים על ידי הנביא כפושעים בגופם ,ראש שלא מניח תפילין.... וכעת לרמב"ם – הרמב"ם בהלכות תפילין מונה בהרחבה את הלכתויה ודקדוקיה של המצווה וכל ההלכות שנאמרו למשה מסיני עליה(צבע שחור דוקא , שיהיו מרובעות ועוד) ונצטט את רק כמה הלכות שכתב: זמן הנחת תפילין ביום, לא בלילה: שנאמר "מימים, ימימה" (שמות יג,י)--"חוקה" (שם) זו, היא מצות תפילין.

וכן שבתות וימים טובים, אינן זמן תפילין, שנאמר "והיו לך לאות" (ראה שמות יג,ט), ושבתות וימים טובים הן עצמן אות. כל הפטור מקרית שמע, פטור מן התפילין. קטן שיודע לשמור תפילין--אביו לוקח לו תפילין, כדי לחנכו במצוות. חולי מעיים, וכל שאינו יכול לשמור את נקביו אלא בצער--פטור מן התפילין; וכל הטמאין, כולן חייבין בתפילין כטהורין. מצטערין, ומי שאין דעתו נכונה ומיושבת עליו--פטור מן התפילין: שהמניח תפילין, אסור לו להסיח דעתו מהן.

חייב אדם למשמש בתפיליו, כל זמן שהן עליו, שלא יסיח דעתו מהן, אפילו רגע אחד--שקדושתן גדולה מקדושת הציץ(שהיה הכהן הגדול לובש בבית המקדש): שהציץ אין בו אלא שם אחד; ואלו יש בהן אחד ועשרים שם של יוד הא בשל ראש, וכמותן בשל יד קדושת תפילין, קדושה גדולה היא: שכל זמן שתפילין על ראשו של אדם, ועל זרועו--הוא עניו וירא, ואינו נמשך בשחוק ובשיחה בטילה, ואינו מהרהר מחשבות רעות, אלא מפנה ליבו לדברי האמת והצדק.

לפיכך צריך אדם להשתדל להיותן עליו, כל היום--שמצותן, כך היא. אמרו עליו על רב תלמיד רבנו הקדוש, שכל ימיו לא ראוהו שהלך ארבע אמות בלא תורה, או בלא ציצית, או בלא תפילין. אף על פי שמצותן ללובשן כל היום, בשעת תפילה יתר מן הכול: אמרו חכמים, כל הקורא קרית שמע בלא תפילין, כאילו מעיד עדות שקר בעצמו; וכל שאינו מניח תפילין, עובר בשמונה עשה--שהרי בארבע הפרשייות ציווה על תפילין של ראש, ועל תפילין של יד.

וכל הרגיל בתפילין--מאריך ימים, שנאמר "אדוניי, עליהם יחיו" (ישעיהו לח,טז). אם כן נראה לי שדעתו של הרמב"ם ברורה בעניין


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה