הלכות ומנהגים

גלגולים ביהדות

  • ה' כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב, חבר שלי שלח לי קטע של רבנו סעדיה גאון (ספר האמונות והדעות מאמר ו:) שבו הוא כותב שאין דבר כזה גלגול נשמות : ציטוט: "אבל אומר שאנשים ממי שנקראים יהודים, מצאתים אומרים בהשנות, וקוראים אותו ההעתקה, וענינו אצלם שרוח ראובן תשוב אל שמעון, ואחר כן בלוי, ואחד כן ביהודה,  ויש מהם רבים שאומרים, יש פעמים שתהיה רוח האדם בבהמה, ורוח הבהמה באדם, ודברים רבים מזה השגעון והערבוב, והסתכלתי במה שחושבים שהביאם אל המאמר הזה, ומצאתים ארבעה שבושים, ואני רואה לזכרם, ולהשיב עליהם, ותחלת זה שהוא מחזיק בדעת הרוחניים, והשלשה דעות האחרים, איך זה מסתדר הרי הרס"ג ידע את כל התורה ישר והפוך? וכל נושא הגלגולים זה דבר בסיסי ביהדות, גם משה היה גלגול של הבל , וכי הרס"ג לא ידע את זה ? ומי הראשון שכתב על גלגולים ? תודה רבה מראש

תשובה

שלום וברכה,

רבי סעדיה גאון לא התנגד לרעיון של גלגולי נשמות בקבלה, אלא לרעיון של גלגולי נשמות ילדותי כפי שתפסו אותו המון העם - אשר סיפרו זה לזה על נשמת כלב שמתגלגלת באדם (ראה לשון ציטוטו: "ורוח הבהמה באדם" - כאילו לבהמה יש רוח משל עצמה היכולה להתגלגל פעם בחיה ופעם באדם כאמונת ההודים), כאילו בעלי חיים ובני אדם היו זהים מבחינה רוחנית. זו היתה אמונת המון העם, ולאמונה זו התנגד הרס"ג.

חשוב לזכור שגלגולי נשמות היא אמונה שהיתה מפורסמת מאוד אצל עובדי אלילים הודים, אשר האמינו שתולעת מתגלגלת פעם באדם, ופעם אדם מתגלגל בתולעת, כך עד אינסוף, ללא כל אמונה בשכר ועונש מידי אלוקים. וחכמים שהכירו אמונה זו הזהירו מפניה.

על כל פנים, עד שתורת הזוהר לא התגלתה והופצה בקהילות ישראל - חכמי ישראל לא הכירו את תורת הקבלה אלא רק משמועות, על כן לא יכלו להעיד בעדה או נגדה, ומה שיצאו נגדו הוא השמועות השגויות של המון העם (תפיסות שגויות אלה גבלו לעתים בעבודה זרה, כך לדוגמה, בעקבות כמה ספרי קבלה היו שהאמינו שיש לאלוקים גוף רוחני). רק לאחר שחוכמת הקבלה הופצה - זכתה לבחינתם של חכמי ישראל שהעידו על צדקה ואמיתתה.

המקובלים הראשונים התייחסו לסוד זה בכתביהם, אך סוד גלגול הנשמות התפרסמו לראשונה בספר הזוהר שהודפס במאה ה-13 בידי רבי משה דילאון.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גילגולרס"ג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה