האם השפה הארמית היא שפה קדושה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מהי מעמדה של השפה הארמית? בהרצאותיו של הרב זמיר כהן הוא מייחס חשיבות גדולה לכח הדיבור ולקדושת האותיות, כולל הכתיבה, גימטריה, הגיה וכו. השפה הארמית כתובה באותן אותיות (כולל צורה והגיה), ואף הזוהר הקדוש כתוב בשפה זו. הארמית דומה לעברית כי היא גם שפה שמית, אך האם היא נחשבת גם כן שפה קדושה? אם לא, כיצד ניתן להסביר שהזוהר הקדוש(!) נכתב דווקא בארמית? הן הרשב"י ידע עברית. לא ייתכן שהוא כתבו בארמית על מנת שכל אנשי הדור יוכלו להבין אותו, כי סוד הקבלה לא מיועד לכולם. תודה.

תשובה

לשפה הארמית יש ערך מיוחד ביהדות מעל שאר השפות, ישנה מצווה ניוחדת לקרוא בערב שבת את הפרשה פעמיים ופעם אחת את התרגום שלה לארמית.

הגמרא מתייחסת לגבי המתפלל ארמית שהמלאכים אינם מבינים שפה זו(אפילו שכתוב שהם יודעים מחשבות אדם, הכוונה שאינם מתייחסים אליה כשפה ומימלא לא מתיחסים לתפילה ואין כאן המקום להאריך) לא הכנס לביאור על פי הסוד של הדבר, אבל בפשטות התורה שבעל פה נכתבה בארמית כדי להבדיל אותה מהתורה שבכתב,

באופן עקרוני חל איסור לכתוב את התורה שבעל פה, והרי זה שמה בעל פה, אבל משום שהתחילה שיכחה התירו לכתוב, אבל עדיין רצו להשאיר שוני שלא יתיחסו לבעל פה ככתוב ולהדגיש את ההבדל בין הבעל פה לכתב.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה