תפילה וברכות

סוף זמן קריאת שמע

  • ו' אלול התשע"ז
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב, מה ההבדל בין סוף קריאת שמע מג"א לעומת הגר"א. מה נוהגת בחורה ספרדייה שהולכת לפי הרב עובדיה יוסף? תודה

תשובה

שלום רב,

1. הלכה רווחת שזמן קריאת שמעשחרית נמשך עד סוף שלוש שעות מהיום. וכתבו הפוסקים, ששעות אלו זמניות הן, שאם היום ארוך, השעות יותר ארוכות לפי חשבון אורך היום, ואם היום קצר השעות קצרות, באופן שהשלוש שעות מסתיימות בסוף רבע היום. אולם נחלקו הפוסקים מאיזה זמן חושבים את ג' השעות הנ''ל, שיש אומרים שיש לחשוב השעות מעמוד השחר עד צאת הכוכבים. [זמן המגן אברהם]. ויש חולקים ואומרים שיש לשער מהנץ החמה עד השקיעה. [זמן הגר''א].

וכתב בספר קצור שלחן ערוך ילקוט יוסף (סימן נח סעיף ג. וספר זה הוא על פי שיטתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל) שלכתחילה יש להחמיר לגבי סוף זמן קריאת שמע, לחשוב משעת עלות השחר. [ועמוד השחר הוא שבעים ושתים דקות קודם זריחת השמש]. ומכל מקום בשעת הצורך יש להקל לחשב את השעות משעת הזריחה.

2. נשים פטורות מקריאת שמע, ומכל מקום נכון שיקראו כדי לקבל עליהן עול מלכות שמים (שלחן ערוך אורח חיים סימן ע סעיף א), ויקראו לפחות פסוק ראשון (רמ"א שם) עם ברוך שם וכו' (לבוש שם), אולם אינן צריכות להקפיד על זמן קריאת שמע (אשל אברהם מבוטשאטש שם).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת שמעזמן קריאת שמע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה