מהו תפקידו של הגוי בעולם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה "תפקידם" של מיליירדי בני האדם בעולם שאינם יהודים? האם הם זוכים לגילגולים ותיקונים כמו יהודים?

תשובה

אביא את לשון הזהב של הרמב"ם בענין זה: ונשאר בכאן בשאלה אחת,והיא: שיוכל אדם לומר: אתם כבר אמרתם ,שהחוכמה האלוקית לא המציאה דבר לריק אלא לענין. וכי כל היצורים שמתחת לגלגל הירח ,הנכבד מהם-הוא האדם.

ותכלית היות האדם- לצייר לנפשו המושכלות.(הכוונה לחוכמה שהיא לימוד התורה)ואם כן מדוע המציא הקב"ה כל האנשים אשר לא יצירו מושכל לנפשם? ואנו רואים שרוב בני אדם ערומים מן העורמה. וריקים מן החוכמה,מבקשים התאוה, ושהאיש החכם המואס בעולם הוא יחיד בין רבים ,לא ימצא אלא אחד בדור מהדורות.

התשובה על זה: שהאנשים ההם נמצאו...להיותם משמשים לאחד ההוא,שאילו יהיו כל בני אדם מבקשים חכמה-ישחת תיקון העולם. שהאדם מצטרך במיחיתו לכולן צורך מוכרח,ומתי יהיה מוצא פנאי ללמוד ולקנות חוכמה? על כן נמצאו שאר בני אדם לתקן אלו המעשים הצריכים אליהם במדינה כדי שימצא החכם צרכו מזומן לפניו ותתישב הארץ ותהיה החוכמה מצויה. ומה טוב אמר האומר: לולי המשתגעים נשאר העולם חרב.

שאין בעולם שגעון דומה לשגעון האדם(וכעת מביא הרמב"ם דוגמא לאדם המבלה ימיו בנסיעות ומכינס את עצמו לסכנות כדי לבנות לעצמו בנין מפואר שכמה שנים כבר יוכל להנות ממנו?) היש שטות ושגעון גדול מזה?? וכן כל תענוגי העולם הם הוללות וסכלות גמור-אבל הם הסיבה ליישב העולם.

ואם יאמר איש: הרי אנו רואים שוטה וכסיל והוא שקט בעולם לא ייגע בה, ואחרים עובדים אותו ומתעסקים בעסקיו,ואפשר שיהיה המשתמש בעסקיו איש חכם ונבון?(זאת אומרת שנראה כאילו לכסיל יש מנוחה בעולם אז הוא בתכלית של העולם) ואין הדבר כאשר יחשוב החושב- אלא- מנוחת הכסיל ההוא כמו כן עובדת ומכינה בטוב ההוא לאיש אשר חפץ הבורא לתת לו.

שאף על פי שהוא נח ברוב ממונו או רכושו- יצוה לעבדיו לבנות ארמון כלילי יופי...כמו שיעשו המלכים וכל הדומה להם, ואפשר שיהיה הארמון ההוא מזומן לאיש חסיד יבוא באחרית הימים ויחסה יום אחד בצל קיר מן הקירות ההם,ויהיה לו סיבה להנצל ממות כמו שאמר (איוב) יכין- וצדיק ילבש.0


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה