מהי תכלית האדם על פי הרמב"ם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום רב! אדם חייב "להכיר את ה` שכלית" כדי שיהיה בידו לעבוד "עבודת ה` לשמה". הנני מדגיש את "לשמה" הואיל ובתוספת זו טמונה "הכרת ה"`. לא תיתכן "אחת בלא רעותה", "עבודת ה"` לא תקום ולא תהיה "לשמה", כל עוד אין לאדם "הכרת ה` שכלית". במלים אחרות, ההבחנה בין "עבודת השם לשמה" ובין "שלא לשמה" היא העושה את ההבחנה בין אדם שהנו בעל "הכרת ה` השכלית" ובין אדם החסר זאת. אדם העובד את "עבודת ה` שלא לשמה" מטבע הדברים מצפה לשכר על מעשיו, ואילו העובד את "עבודת ה` לשמה" אינו מצפה לשכר. כדי שאדם יבטל טוטלית את אופן המחשבה המבוסס על "שכר ועונש", הוא חייב "להכיר את ה` שכלית". מכאן, שרק אדם שהגיע ל"הכרת ה` שכלית" מסוגל לעבוד את "עבודת ה` לשמה", שהיא כמובן חסרת ציפיות ל"שכר ועונש". יוצא "שעבודת ה` לשמה" היא בעצם השכר נכון? לפיכך,אין אנחנו צריכים לבקש "שכר", כי בעצם כבר קיבלנו אותו. אני צודק? או שאני "לא בכיון הנכון"??? בתודה מראש שלמה ביטון.

תשובה

שלום

יש צדק חלקי בדבריך. הרמב"ם כותב שמי שמקיים רק מצד שכר ועונש זה אמונה פחותה. אך מאידך זה מצווה מהתורה של יראה מעונש. ומצווה לא שייך להגדיר כדבר פחות?! הרבה נאמר בדבר.

מסתבר שגם בשכר ועונש יש דרגות. ומצוות היראה מעונש פרושה אי עשיה משום שאין הבורא חפץ בעונש לאדם. אך עדיין צריך להרחיב וללמוד סוגיא זו לעומקה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה