לימוד הגמרא מדוע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מדוע מצווה ללמוד גמרא שהיא מדברת על הזמן של פעם ועל איך שהיו נוהגים פעם דברים שאינם רלוונטיים לימינו כלל דברים שאין בהם תועלת כלל לימינו (כוונתי לא לכל הגמרא כי יש דברים שכן משתמשים בהם כיום אבל אני לא מבין מדוע לא להסתכל ישר בהלכה בשולחן ערוך)?

תשובה

שלום

אין דבר בגמרא שכתוב בגמרא שאינו נוגע לקיום כיום, גם שור שנגח כיום מתחלף ברכב שפגע וכדומה, ומכל נידון הסיקו חכמים הגיונות הלכתים התקפים לכל שטחי החיים בימיינו. צריך לדעת שגם בגמרא טמונים רבדים של פנימיות הנסתר שודאי לא השתנו ,ותורה היא גם כיום. אלא מלובש הדבר בתורת הפשט.

עצם הלימוד והתיגעות זהו עיקר מצוות לימוד תורה ועליה עיקר נטילת השכר. כל אדם יש לו את האופן שבו מבין את הדברים ואת יכולת הפסיקה להלכה. לכן לומדים את שורש ההלכות מהיכן יצאו וכל אחד דורש ומנסה להבין לפי רוחב דעתו.

 (להלכה אין בכוחנו לפסוק למעשה וכבר נפסקה הלכה כשו"ע , אך ברעיון דבר זה אפשרי. יש הרבה מה להרחיב בנושא אך אין כאן המקום). בנוסף מהגמרא אנו לומדים מהי סברה ומהו הגיון, כי הרי על שכלנו הדל ועל הבנתנו קשה לסמוך, ומה יהיה עם כל השאלות המתעוררות מחדש כל זמן ,לכן אנו לומדים מהו שכל וחשיבה של תורה ועל פי הגיון זה נוכל לפסוק גם בשאלות חדשות.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה