האם כדור הארץ מסתובב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, ב"ה אני לומד מסכת עירובין במסגרת הדף היומי. בדף נ"ו נתקלנו בסוגייה שהיא נגד המדע - חכמינו ז"ל טוענים כי כדור הארץ עומד ולא זז כלל אלא השמש, וזה בניגוד למה שטוען המדע. [מובא גם העניין במסכת ראש השנה]. יש לי מספר שאלות: 1. מה באמת דעת תורה לגבי סיבוב כדור הארץ ומערכת הכוכבים כלל? 2. אם זה נכון מה שכתבתי, איך זה מסתדר עם הזוהר הקדוש שטוען שכדור הארץ כן מסתובב? ולמה בחוברות של הרב זמיר כהן ובכלל בהרצאות נוהגים לומר כי כדור הארץ מסתובב, למרות שזו לא דעת התורה? 3. איש צבא שהיה בשיעור אמר כי ישנם חישובים דוגמא ליירוט טיל שמתייחסים לסיבוב כדור הארץ דווקא, לכן זה סותר את העניין. איך אפשר ליישב זאת? 4. היכן ניתן למצוא חומר עזר בכל נושא כוכבים ודעת התורה האמיתית לגבי זה? אשמח לקבל תשובה ענינית שתספק את כלל השאלות או הפנייה לחומר עזר. בכבוד רב, אורן כדורי דביר.

תשובה

העולם מסתובב זה ודאי,וכי נוכל להכחיש את מה שעינינו רואות??? בהסבר פשטות הדברים צריך לעיין בספרי המפרשים על הסוגיא שכל אחד מהמפרשים הלך בדרכו הוא,ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.

ההסבר מדוע הגמרא נקטה זאת בפשיטות הגם שידעה מכך שהעולם מסתובב, כפי שמוכח מהזוהר ועוד מקומות, התשובה היא כיוון שהגמרא הרבה פעמים מתייחסת למהות הפנימית של הענין הטבעי , והמטרה שהכל סובב סביבה זה עולמנו , העולם הזה על כל יצוריו ואנשיו זהו הציר שסביבו מתנהלת הבריאה, ובכך באה הגמרא להוציא מלב טועים שסברו לומר הנה העולם במציאות הפיזית סובב סביב השמש ,אז אולי היא גם התכלית והעיקר ,וכפי שידוע לנו היו הרבה מעובדי הכוכבים והמזלות שסגדו לשמש כעיקר המהות בבריאה, אך ההתיחסות האמיתית שלנו היא שזה לא נוגע מה שלמעשה כדור הארץ מסתובב סביב השמש לכך יש את הטעמים של התנהלות הטבע ,ואין בכך ללמד על עיקר הבריאה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה