חוקי חמורבי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ישנם חוקים הנקראים "חוקי חמורבי", אשר עפ"י כל הממצאים קדמו לתורה בכמה מאות שנים. באותם חוקים של חמורבי מופיעים חוקים כמעט זהים לאלה שבתורת ישראל. איך ניתן להסביר זאת, ולא לסתור ע"י כך את הטענה שתורת ישראל הינה משמיים?? הרי לא נטען שהיא משמיים ומושפעת מחוקיו של שליט בשר ודם..

תשובה

שלום

חמורבי היה מלך בבל בין השנים 1792-1750 לפנה"ס הנוצרית,שזה בערך תקופת אברהם אבינו. נמצאה אבן שעליה חקוקים חוקים מתקופת ממלכתו ,שמכונים חוקי חמורבי. הדמיון בין חוקי חמורבי למצוות התורה,הוא במעט חוקים העוסקים בבין אדם לחברו וגם בזה לא דמיון מוחלט,אלא בצורת הענישה, כמוגבי המכה את עין חברו או את עבד חברו וכדומה.

ישנם חוקים קדומים יותר מבבל המכונים חוקי אשנונה שגם בהם כתובים בין השאר מעט חוקים הדומים בסגנונם לחוקי התורה כגון בעניני הכאה ,ועניני גירושין. אין בכך כל סיבה לסתור או לערער את מסורת האמונה בתורה,כיוון שזהו דבר טבעי שיהיו חוקים בנושאים כאלה בכל העמים שיעמידו את המשפט והצדק על כנו,וינהגו על פי הגיון מסוים של פיצוי הניזוק וכדומה.

דבר נוסף שאפשר להעלות כהשערה ,על פי הנאמר במדרש, שאברהם אבינו התקבל למלך על כל עמי הארץ,והם הכתירו אותו לשופט עליהם. כמו כן מובא שאברהם אבינו קיים את כל התורה גם קודם נתינתה ביודעו אותה על פי דעתו הרחבה ונבואה.כך שיתכן שאת דיני ממונות ובין אדם לחברו שגם הגוים מצווים עליהם, שמעו מאברהם ועל פיו נשתרשה מסורת זו של חוקים. עוד יתכן מקור קדום יותר וזהו נח ,שגם הוא נצטווה על שבע מצוות שבתוכם יש את מצוות העמדת דין ופסיקה ישרה בין איש לרעהו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה