איך מסתדר הבחירה החופשית עם חינוך כושל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למדנו בהרצאה בנושא חינוך הילדים עם הרב זמיר כהן שילד שחונך בצורה קשה בכל התחומים אם זה אלימות .אלימות מילולית.או בשקרים. אז התוצאה לעתיד ולדור הבא כמעט מובטחת שהילד יקבל חינוך כושל יתחנך ויחנך לצערנו בטעות השאלה שלי היא האם אין כאן גורל קבוע לילד ושיגדל לא הייה לו ניסיון חופשי בדרך הבחירה כי הוא קיבל חינוך שגוי?

תשובה

7) התביעה על האדם היא אכן בהתאם לרמת הבחירה החופשית במצב בו הוא נתון. ילד שקיבל חינוך כושל ה` היודע ומכיר ביצרו של כל אדם ידע מהם העבירות שיש ליחס למי שחינך אותו כך. יחד עם זאת ברור שהבחירה החופשית לא ניטלה מאותו אדם לחלוטין. הרבה מצוות בין אדם לברו כדוגמת השקר והגזל אפשר להבינם גם מצד מה שנקרא השכל הישר. גם האמונה בבורא עולם היא תוצאה של חיפוש המגיע מהשכל הישר.

ולכן ברור כי הבחירה החופשית לא ניטלה ממנו לחלוטין כי מדובר באדם בר דעת ובעל תבונה בריאה. עוד יש לציין כי כל אדם במהלך חייו מקבל איזושהי מאלוקים המזכירה לו את קיומו. אי שם באמצע הדרך אלוקים נוגע לו בכתפו והאדם רק צריך לסובב מעט את פניו כדי להיווכח כי אכן זהו בורא עולם. לחשוב טיפה אחרת, להיות פתוח לרעיונות אחרים ואתה כבר בתוך התמונה.

התגלות אלוקית פרטית זו דרך מקרי העולם הקורים אצל כל אחד מכונה חז"ל דיברו עליה כ"בת קול היוצאת כל יום ואומרת שובו בנים שובבים". גם לאוזני האדם שקיבל את החינוך הקלוקל והשגוי ביותר תגיע ביום מן הימים הבת קול הזו. הוא רק צריך להיות אמיתי מספיק כדי להודות שהוא אכן שמע אותה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה