תיקון ליל שבועות..

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב רציתי לשאול כמה שאלות בנוגע לחג אשמח אם תענה לי בהקדם כך שאוכל לבצע את החג כהלכה.השאלות שלי הם: 1.רציתי לדעת מה המנהגים שאנחנו צריכים לבצע בחג הבנתי שהשמיים פתוחים אחרי חצות ושניתן לבקש מה שרוצים ..ושאמורים להישאר ערים כל הלילה האם תוכל לפרט לי בנושא ועד איזה שעה נשארים ערים האם אחרי זה אפשר לישון? 2.איזה ברכות אפשר להתפלל בלילה שנשארים ערים מה צריך להתפלל,מה חייב ואיזה ברכות אפשרי להוסיף.. 3.בעקבות שהחג יוצא מחובר ורצוף עם השבת הבנתי שכדי שיהיה מותר לבשל ביום שישיולאכול את זה.. צריך לעשות עירוב תבשילים האם תוכל לפרט לי בנושא ולהסביר לי מה צריך לעשות איך,והאם זה חובה..?ואם אני רווקה ועושה את החג אצל משפחה שלא כל כך שומרת, אני מחוייבת לעשות זאת.. בתודה מראש וברכת חג שמח..

תשובה

שלום וברכה

1.
תיקון ליל שבועות:
חכמי הסוד תקנו סדר לימוד לכל ליל שבועות, שבו משולבים תורה שבכתב עם תורה שבעל פה ודברים מן הזֹּהר, וגם סדר תרי"ג מצוות בקצרה.

תיקון זה הוא על פי מאמר הזֹּהר המפליג מאד בשבח הנעור בלילה זה ומצפה לשעת קבלת תורה, שאז נעשים כנסת ישראל עם התורה בחיבור אחד, ושעת מתן תורה היא שעת חופתם וכל הלילה שלפניה ראוי לעסוק בצרכי הכלה ותכשיטיה וכו´:


ועוד אמרו, שלפיכך נתקן סדר הלילה, כדי לתקן פגם של מקבלי התורה הראשונים, שהלכו לישון באותו הלילה, והקדוש ברוך הוא עוררם מן השֵּׁנה שיבואו לקבל התורה, כדאיתא במדרש:

והנעורים בלילה זה ומיחדים בו כל שיחם ושיגם ומחשבותיהם לשמים, אשרי חלקם. והמטהרים עצמם בטהרה גמורה זוכים על ידי תיקון זה לגילוי שכינה, וכאותו מעשה שמביא השל"ה ב´מסכת שבועות´ שנגלתה שכינה על החבריא הקדושה, מרן ה´בית יוסף´ וחבורתו בשבתם יחד בלילה זה ועסקו ב´תיקוני כלה ותכשיטיה´, ושכינה אמרה להם: אשריכם ואשרי חלקכם! וכו´:

מאמר הזֹּהר:
רבי שמעון היה יושב ועוסק בתורה בלילה שבו הכלה (כנסת ישראל) מתיחדת בבעלה (התורה). שכך שנינו, שבאותו לילה שהכלה מתעתדת להיות בחופת בעלה למחר, כל בני היכלה של הכלה צריכים כל אותו הלילה להיות עמה לשמוח בה בתיקוניה - לעסוק בתורה (ולחרוז) מתורה לנביאים, ומנביאים לכתובים, ובדרשות המקראות וברזי החכמה, משום שהם הם תיקוניה ותכשיטיה. והיא ונערותיה עמה נכנסת ועומדת מעל לראשיהם ומרוצה מהם ושמחה בהם כל אותו הלילה, ולמחרת אינה נכנסת לחופתה אלא אִתם, והם נקראים ´בני החופה´. וכיון שנכנסת לחופה, הקדוש ברוך הוא שואל עליהם ומברך אותם ומעטר אותם בעטרת הכלה, אשרי חלקם!:

אולם כפי המבואר בכתבי המקובלים, אין חובה לנשים לעשות תיקון זה, ואם רוצים רשאים.

אמירת תהילים

יש שנהגו לומר תהילים בלילה זה שהוא יום השנה של דוד המלך ע"ה.

נהגו להיות ניעורים עד עלות השחר בערך ב4:30 ולאחר מכן אפשר לללכת לישון 

2. אומרים את כל הברכות כרגיל.align=justify>ועלייך לעשות את עירוב התבשילין, ולכוון שהעירוב הזה יחול על כל בני המשפחה.

חג שמח - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה