שאל את הרב - כללי

יהדות אתיופיה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני לא מבין את אלוקים אני בן לעדה האתיופית וה" רוצה שהיהודי ילמד תורה ויקים את תרי´ג המצוות ואצלנו לא היה תורה שבעל פה אלא רק תורה שבכתב וגם זה לא היה כתוב בעברית אז הם לא יכלו לקיים את כל המצוות וה" רוצה שיהודי יגיע למעלה מתוק עם כל המצות ואם לקהילה שלי לא היה ידע בכל המצות איפה בדיוק ההיגיון פה?

תשובה

שלום וברכה

ברור שהגלויות בפזורות גרם לכך שהיה חסר במסירת התורה שבעל פה בקהילות מסויימות. חוסר המסורת והניתוק מחיי התורה עצמו הינה אחת מעונשי הגלות הכי חמורים, והנביאים הצביעו על הנקודה הזאת בדיוק רב, שיגיעו למצב שבגויים לא יהיה לנו תורה כמו שצריך.

לפי המבואר ברדב"ז האתיופים הינם צאצאי שבט דן, וידוע בתורה שבכתב כי משם נפתחה הרעה בהתחלה בפסל מיכה שהוצב בנחלת דן, בצפון הארץ, דבר הנראה עד היום בחפירות תל דן ליד החרמון. ולכן שבט דן נענש על מעשיו בעונש הגלות לפזורת אתיופיה, בד בבד עם החסר במסורת ישראל. אולם ניכר ששבט דן שמר על סממנים יהודיים יותר משבטים אחרים שגלו, שעד לעת עתה אין זכר ליהדותם כלל.     

ברית כרת הקב"ה עם העם היהודי שמסורת התורה כצורתה העתיקה תימשך ללא כל הפסק בחלקים מן העם היהודי וכאמור בסוף פרשת וילך, כי לא תשכח מפי זרעו, ולעת אשר יתקבצו העם היהודי מפזורותיהם חזרה לארץ ישראל, יהיה שם מי ששמר על המסורת, ובעיקר הן שבטי יהודה ובנימין שגלו לספרד ולאשכנז, והן אלו אשר יחזירו עטרה ליושנה, ומהם יקבלו גם הפזורות שלא זכו לשמירת המסורת את המסורת כצורתה האותנטית.

מה שנעשה בניגוד לתורה שם בגלות, כתוצאה מתוקף הגלות, לא נחשב כחטא, אלא כעונש. וכך מבואר בספרים הק´ בהרחבה, וראה בספרי הגאון רבי צדוק הכהן שמסביר את העניין בבהירות.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה