הלכות ומנהגים

פאה או מטפחת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, 1. מה עדיף לכתחילה לאישה אשכנזיה- מטפחת או פאה צנועה? 2. חברה שלי שהיא אשכנזיה תמיד אמרה שהיא רוצה ללכת רק עם מטפחת, והיא התחתנה עם אשכנזי ושאלו את הרב שלו מה לעשות והוא ענה- ברור שפאה. למה עדיף לכתחילה פאה?? אם נאמר שזה משום שבמטפחת יוצאות שערות בצדדים ואילו פאה מכסה את הכל, איך ייתכן שנתיר פאה שהיא כולה שיער ונאמר שהיא עדיפה ממטפחת שמגלה רק מעט שיער?? ואם נאמר שעדיף פאה כדי להשתלב בחחברה החרדית, היכן מצאנו שעדיף לזלזל בהלכה העיקר ´להיות כמו כולם´? הרי אם הציבור טועה, צריך למחות בהם, ולא להגיד- ´טוב, אין ברירה, צריך להשתלב בציבור החרדי... נעשה מה שכולם עושים...´ נכון שיש רבנים אשכנזים שמתירים פאות צנועות. אבל לא מובן לי למה יש רבנים ששואלים אותם מה לשים- מטפחת או פאה, והם אומרים מיד- פאה. הם מעדיפים פאה יותר ממטפחת! למה?

תשובה

שלום וברכה

לעדה הליטאית, פאה נחשבת ככיסוי ראש לכתחילה.

למנהג חסידי חב"ד, פאה ככיסוי ראש, עדיף על מטפחת מהסברא שאפשר יותר להקפיד על שערות גולשות בפאה מאשר במטפחת.

פאה, איננה ´כולה שיער´ [כהגדרתך] - האסור לאשה נשואה לפי דעות הפוסקים האשכנזיים, מאחר ולדעתם הערוה שיש בשיער גלוי הינה רק בצירוף צבע הראש הטבעי שבין השערות, ובפאה שאין בה צירוף של הצבע גוף הטבעי איננה נכללת בכלל ´שיער באשה ערוה´.

רבים מהפוסקים הליטאיים סבורים שכיום יש להמליץ לכתחילה על פאה יותר מאשר על מטפחת בכדי שלא לקרוא תיגר על הדורות הקודמים שהיו צדקניות גמורות והלכו בפאה על פי פסק רוב הפוסקים האשכנזיים. ואין לנו להתחכם על פסקיהם אפי´ כשמדובר להחמיר יותר.

לרוב עדות החסידים, פאה - ללא כיסוי כל שהוא מעל הפאה, נחשב לכיסוי ראש בדיעבד. ואילו מטפחת, - וכן פאה עם כיסוי כובע על רוב הפאה- הן הדרכים המודרות יותר למצוות כיסוי הראש.

ולא נדרשתי כאן כלל לגבי דעת הפסיקה הספרדית בנידון.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה