שאל את הרב - כללי

יעל אשת חבר הקיני<<<

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לרב שמואל בניימיני חוזרת אליך בעניין יעל. בפשט לא מצאתי כפי שאתה יודע הרבה מידע על יעל.(דרך אגב טרם קיבלתי תשובה לעניין ההבדל בין שורש נשמה לבין ניצוץ נשמתי). האם יש מידע נוסף ברמז, בדרש או בסוד?? תודה שנה טובה ומבורכת כוכבה

תשובה


שלום רב!

בצרור המור פרשת ויצא: בלידת נפתלי כתיב ותאמר רחל נפתולי אלהים נפתלתי עם אחותי וכו'. רחל הצדקת ראתה במראה הנבואה ענין נפתלי. ומה שאירע לו עם דבורה וברק מקדש נפתלי. בענין מלחמת סיסרא והמונו. וראתה איך בסבת דבורה וזכותה ונבואתה היה השם יתברך לוחם מלחמותיהם. וכן ראתה רחל כי יעל אשת חבר הקיני תעשה המלחמה בטוב שכלה ובזכותה. כאומרו כי ביד אשה ימכור ה' את סיסרא. וכתיב תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני. ולכן כתב בלידת נפתלי נפתולי אלהים נפתלתי עם אחותי. מה שלא הזכיר אחותי בכל השבטים. לרמוז שבסבת תפלת דבורה אחותה ונבואתה. וכן בסבת יעל אשת חבר הקיני אחותה. נצחו זאת המלחמה. ולכן נפתולי אלהים נפתלתי. כלומר תפלות חזקות התפללתי עם אחותי דבורה. ועם אחותי יעל. גם יכולתי ונצחתי המלחמה. לא בחיל ולא בכח כי אם ברוח השם ותפלת הצדקת. וזהו גם. ולכן ותקרא שמו נפתלי אחר שבתפלה נצח זאת המלחמה וכו'.

ובתורה תמימה הערות רות פרק א הערה ט: והנה במ"ר [= במדרש רבה] כאן איתא עוד דעה שלישית - דג' שופטים היו, [דשפוט אחד - השופטים שנים - הרי שלשה] ברק, דבורה ויעל אשת חבר הקיני וכו', וגם בכלל קשה דעת אותו הדורש - איפה נמצא רמז דיעל היתה שופטת, [ואולי משום שכתוב בימי שמגר בן ענת בימי יעל חדלו ארחות - משמע קצת שגם יעל היתה שופטת] וצ"ע:

דף על הדף קידושין: בעשרה מאמרות מובא, שרבי עקיבא בא מסיסרא, שבא על יעל אשת חבר הקיני.
והקשה החיד"א, הרי רבי עקיבא הוא זה שסובר עובד כוכבים הבא על בת ישראל הולד ממזר, ולא יתכן לומר כך על רבי עקיבא, (ואף יותר מכך מצינו שרבי עקיבא היה מעבר שנים שלכך צריכים מיוחסים דוקא).
אכן בילקוט שמעוני מובא שיעל היתה גיורת, ויש לומר דנתגיירה אחר שבא עליה סיסרא.

שורש נשמה הוא שורש זהה, וניצוץ הנשמה הוא רק חלק קטן.

הצלחה וברכה;

יעקב משה



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה