שאל את הרב - כללי

מה ההגדרה של גר תושב?

  • י"ז אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

ב"ה שלום כבוד הרב, גר תושב בספר החינוך (מצווה צד) אחד שלא עובד עבודה זרה. ובתוכנה של בר אילן כתוב שחייב 7 מצוות בני נח ולקבל זאת בפני 3 חכמים האם זו מחלוקת או שספר החינוך מציין חלקית? תודה משה

תשובה

שלום רב,

עניין זה הוא מחלוקת בין התנאים, ראה מסכת עבודה זרה (דף סד עמוד ב) איזהו גר תושב? כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד עבודת כוכבים, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, כל שקיבל עליו שבע מצוות שקבלו עליהם בני נח.

ולהלכה נפסק ברמב"ם (הלכות עבודה זרה פרק י הלכה ו, והלכות מאכלות אסורות פרק יא הלכה ז) וכן בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קכד סעיף ב) כדעת חכמים, שגר תושב היינו מי שקיבל עליו שבע מצוות בני נח (ואמנם בספר החינוך מצווה צד כתב, שאם קיבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה הרי הוא גר תושב. אולם כבר כתב המנחת חינוך שם אות ב, שלא פוסקים כך להלכה).

וע"ע ברמב"ם (הלכות מלכים פרק ח הלכה י) שצריך שיקבל עליו את השבע מצוות בני נח בפני שלושה חברים. ושם (הלכה יא) כתב עוד, שרק אם קיבל עליו השבע מצוות מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נח מקודם נצטוו בהן - יש לו דין של גר תושב. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת - איו זה גר תושב. יעויין שם.

בברכה,

הלל מאירס
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שבע מצוות בני נחגר תושב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה