הלכות ומנהגים

האם עברתי על לשון הרע?

  • ג' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום, אני לומדת בבית ספר דתי, ויום רביעי כל השכבה שלי במסגרת הבית ספר עושה הצגה באולם מופעים. במהלך החזרות שמתי לב שאני צריכה להגיד משפטים כמו "היא שוב נעלמה" ו- "לא הצלחתי למצוא אותה" ואז זה מוביל את השחקניות לדון באותה אחת שכביכול נעלמה, חלקן אומרות שהיא לא מתאימה להשאר באותו מקום, ונאמרים כל מיני דברים עליה.. גם טובים וגם רעים .. שאלתי האם יש פה משום איסור לשון הרע. כיוון שזה רק הצגה והדברים לא נאמרים מכוונה אמיתית, והאם ישנם במשפטים שלי מעין לשון הרע , בנוסף, במידה ויש, מה אני אמורה לעשות? הרי ההצגה ביום רביעי וכבר אנחנו מוכנים לסצנה הזאת... אשמח אם תענה לי בהקדם האפשרי . תודה רבה !

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה, ונקוה שזה יעזור לך על להבא. 

ככל הנראה, במשפטים שלך לא היה ענין של לשון הרע, הואיל ואת רק ציינת עובדות, ולא היתה כוונת הציטוט שלך לומר משהו שלילי על הנעלמת [אלא אם כן הורו לך לומר את זה ב"טון" מוגזם, אשר היתה צריכה לרמז מתוך  אמירת הדברים על בטוי  שלילי כלפי מעשה הנעלמת].

אלא עיקר לשון הרע יתכן אצל השחקניות האחרות שפתחו אח"כ עם הצעת דברים שליליים.

ולכן, כדי לתקן את ההצגה שתהיה ראויה לשמיעה ולימוד של שומרי תורה, יש להביא לידי ידיעת המארגנת, שיש לערוך את  המשפטים שבהצגה באופן שאין בהם חשש משום לשון הרע, וכגון שיאמרו השחקניות האחרות בלשון שאלה ובתמיהה על מעשה הנעלמת, אבל לא שיחריצו משפט לדון אותה לכף חובה ולספר עליה דברים שליליים. 

הנראה לעניות דעתי כתבתי.

בברכה, 

רב נחום

 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לשון הרעשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה