שאל את הרב - כללי

להעביר מצוות ועבירות, גיהנום וכף הקלע

  • ח' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי כמה שאלות: 1.ראיתי לפני כמה זמן שאדם המחלל שבת נענש במדור השביעי של הגיהנום ולא יוצא ממנו לעולם, ואפילו בשבת אין לו מנוחה משום שחילל את השבת בעודו היה חי. ולעומת זאת, http://www.hidabroot.org/he/question/41209 פה נאמר שהעונש של הגיהנום לעולם לא יהיה יותר מ12 חודשים. אז מה זה אומר? 2. מהו עונשו של כף הקלע, מי מקבל את העונש הזה (אם תוכל לפרט קצת כי ראיתי תשובות קודמות ולא ממש הבנתי) והאם הוא לנצח? ואם לא אחרי כמה זמן אפשר לצאת משם? והאם גם מי שאינו שומר נגיעה מקבל אותו? 3. האם אפשר להעביר מצוות ועברות מאדם? נגיד לדוגמא אני מבקשת מאלוקים שיעביר את כל העברות מהאנשים פלוני ופלונית אליי ואת כל המצוות שאני עשיתי יעביר אליהם. זה אפשרי? 4. אם אדם היה עוסק נגיד בגמ"ח והיה אדם טוב, פשוט לא שומר שבת, גם אז יזכה לעונש נצחי? ואם אתה אומר שלא, איך זה הגיוני כי הרי נאמר שכן. ואם כן אז למה? תודה רבה ומחילה מראש על האריכות, ואשמח אם אקבל הודעה למייל שהתשובה עלתה :)

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. נא להמציא את המקור שמחלל שבת אינו יוצא. מה שידוע לי הוא כמו שמובא, י"ב חודש. 

2. כפי שהבנתי עונש זה שייך כאשר אדם התקשר ביותר לחפצי עולם הזה (וכגון מי שהגיע לבחינה של התמכרות) ואז כאשר נפטר ונשמתו יוצא מגופו, הואיל והתרגל כל חייו ליהנות מאותו חפץ גשמי, נפשו עדיין מחפש אותו; אבל זהו עונש בשבילו, מכיון שעתה הוא נמצא בלי גוף, יש לו יסורין שיכול רק לראות את החפץ ולשוטט בתוך עולם הזה - אבל אינו יכול שוב ליהנות ממנו. 

איני יודע זמן הארכת עונש זה. ויתכן שהוא נמשך עד הזמן שהאדם מתייאש מאותה משיכה גשמית המסוימת, ומעתה הוא מוכן ליהנות כפי מצבו האמיתית עכשיו - בהנאות של ההנאות הרוחנית, שזהו בעצם תיקון בשבילו. 

3. כפי שהבנתי, אדם יכול לעשות מצוות לכתחילה לזכות הזולת; וכגון כאשר הזולת נעשה סיבה בשבילו לקיום המצוה. לכן המצוה נחשבת על חשבון הזולת. אבל אחרי שהמצוה כבר נעשה, להעביר את שכרו לאחר לא שמעתי. 

בנוגע לעבירה, שמעתי שיש מושג כזה שאדם גדול יכול לקחת על עצמו את העונש המגיע, וזה על ידי כח הערבות; ועל ידי שהוא סובל את העונש של החוטא,  החוטא נפטר מן העונש. 

4. הקב"ה הוא דיין אמת והוא דן את האדם לפי מצבו שנולד בו. אם האדם לא שמר שבת מפני שלא למד על זה, או לא 'טעם' את זה, אז הרי העונש המגיע לו יותר "מנימלית", וכמו שידוע מדין "תינוק שנשבה". ואם הוא כן ידע על שבת, והוא בחר בשאט נפש לעבור עליו, אז יצטרך להיות אחראי לבחירתו. הרי שאצל כל אחד זה שונה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה