שאל את הרב - כללי

אחרית הימים - מי יקום

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב שאלות שלים הם מי יקום בתחיית הימים? האם בן אדם שלא שמר תורה ומצוות אבל היה בן אדם טוב ועשה מצוות בן אדם לחברו יקום? האם אני בתור מת משפחה שלו יכולה לעזור לו אם אני מתחזקת ? אשמח לשתובה אני ממש מבולבלת תודה מראש :)

תשובה

שלום וברכה

הענינים של החיים שאחרי החיים, ותחיית המתים מורכבים מאוד, יש להן הבטים גם כלפי מה שעשה או לא עשה האדם בגלגולים הקודמים. ורק על ידי התמונה כולה נחרץ הדין הסופי. בעיקרון, כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, וגם מי שמת ללא שזכה לשמור תורה ומצוות, הקב"ה יחזיר אותו בגלגול או בעיבור, כי המוצא הסופי הוא "לבלתי ידח ממנו נידח".

משפחתו של אדם, ובעיקר בניו ובנותיו, יכולים לעזור מאוד לאדם גם אחרי פטירתו, כך אמרו חז"ל: "ברא מזכה אבא". 

לא אמנע לציין ממה שנזכרתי כעת דבר נפלא שראיתי פעם בנוגע לכל אותם מייסדי מדינת ישראל שעל פניהם היו עוכרי תורת ישראל ומצוותיה בספר שו"ת תולדות יעקב (חושן משפט סי´ ח´) בדברו שם בשבחי ארץ - ישראל ובנוגע לזה שהמתעסקים והמעוררים לכך, חלק גדול מהם אינו שומר תורה ומקיים מצוות בפועל, וזה לשונו: "אולי הם מוכרחים להרעיון הזה ושיהיה בנין ירושלים דוקא ע"י אלה האנשים כי יוכל להיות שהם גלגולים מאותם בריונים שהיו הסיבה לחורבן ירושלים על ידי טיטוס הרשע (ראה בתלמוד מסכת גיטין דף נו עמוד א, שחז"ל ובראשם רבי יוחנן בן זכאי רצו לעשות שלום עם הרומאים ולמנוע את החורבן, אלא שהבריונים לא הניחו אותם) ולכן גזרה חכמתו ית´ להביא את אותם בריונים בגלגול אשר הם יהיו המתקנים, שכך כתוב כי לא ידח ממנו נדח, ויתקנו את אשר עוותו בדורות הראשונים". 

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה