שאל את הרב - כללי

האם זה נכון שהשפה שבה דיברו לפני תקופת מגדל בבל היתה שפת הקודש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם זה נכון שהשפה שבה דיברו לפני תקופת מגדל בבל היתה שפת הקודש? לכמה שפות בלבלם הבורא? כשמתכוונים לשבעים אומות עולם האם הכוונה שיש שבעים שפות? כמה שפות על פי התורה יש כולל שפת הקודש? מה היחוד של שפת הקודש על פני שפות אחרות? על פי ההלכה, מה על היהודי לשמור בכל הנוגע לשימוש בשפת הקודש כמו קריאה לעומת תפילה,כתיבה,דיבור? על פי הנבואות יש ענין שהגויים יגיעו לירושליים ללמוד תורה,האם אז תהיה התפתחות של מציאות ששוב תהא שפה אחת היא שפת הקודש? ואם כן עולה שאלה שהעלה חבר בהנחה שהיתה שפה אחת היא שפת הקודש מה יבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה? האם כל הענין הוא בסיסי והוא תיקון?

תשובה

שלום וברכה

עד  דור הפלגה אכן דיברו רק בלשון הקודש, והבורא בללם לשבעים שפות.

שפת הקודש משונה לשבח כמבואר ברמב"ן  וזה לשונו


הטעם אצלי במה שרבותינו קוראין לשון התורה "לשון הקודש", שהוא מפני שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההוא נאמרו והנה הוא הלשון שהקב"ה יתעלה שמו מדבר בו עם נביאיו ועם עדתו, אנכי ולא יהיה לך ושאר דברות התורה והנבואה, ובו נקרא בשמותיו הקדושים אל, אלהים, צבאות, ושדי, ויו"ד ה"א, והשם הגדול המיוחד, ובו ברא עולמו, וקרא שמות שמים וארץ וכל אשר בם, ומלאכיו וכל צבאיו לכולם בשם יקרא מיכאל וגבריאל בלשון ההוא, ובו קרא שמות לקדושים אשר בארץ אברהם יצחק ויעקב ושלמה וזולתם:
 והרב אמר במורה הנבוכים (ג ח) אל תחשוב שנקרא לשוננו לשון הקדש לגאותינו או לטעותינו, אבל הוא בדין, כי זה הלשון קדוש לא ימצאו בו שמות לאבר הבעילה בזכר או בנקבה, ולא לטפה ולשתן ולצואה רק בכנוי ואל יטעה אותך "שגל" (תהלים מה י), כי הוא שם אשה המזומנת למשכב, ואמר ישגלה (דברים כח ל) על פי מה שנכתב עליו, ופירושו יקח אשה לפילגש:

 לאחר שהבורא יהפוך את לבב כל העולם לשפה אחת הרי לא נשוב עוד להשתנות לרעה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה