אמונה

הטלת ספק באמונה

  • כ"ט כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום צוות הידברות. קיים נימוק בקרב אתאיסטים שאומר שאלוהים הוא לא הוגן כי, נניח שנולדתי במדינה מסוימת שרחוקה מישראל ואף פעם לא שמעתי על המושג דת במשך כל חיי, אז האם יש לאלוהים זכות להאשים אותי על כך שלא התגיירתי וקיימתי מצוות? הרי אלוהים בחר באיזו סביבה אני נולדתי ובאיזו דת אני יאמין בה. בנוסף לכך, מה עם כל אינדיאני שנולד באמריקה?האם גם הוא אשם על כך שאלוהים בחר שהוא יחיה בסביבה מבודדת באמריקה ומעולם לא שמע על היהדות. מהי תגובת היהדות לכך?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
 
חז"ל לימדו אותנו שגם לגויים יש שבע מצוות בני נח (מצוות אלו הן מצוות אנושיות: לא לרצוח, לא לגנוב, לא לעבור על איסורי עריות וכו'). יתירה מכך, אמרו חז"ל שעל המצוות שהגויים עושים - יש להם חלק לעולם הבא, והצדיקים שבהם אפילו יקומו בתחיית המתים!
 
רוב הגויים בעולם יודעים שיש בורא לעולם, רובם יודעים על תורתנו הקדושה, ורבים שומרים את שבע מצוות בני נח.
 
אומרים חז"ל שאין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו (כלומר אינו מדקדק בהם). הקב"ה יודע בדיוק מה חושבים ומה מרגישים בניו, והוא שופט אותם בצדק וברחמים לפי יכולותיהם ולפי ידיעותיהם.
 
עם זאת, יש להוסיף, שכל גוי מסוגל להגיע לתורת האמת אם רק ירצה בכך.
הדרך לאמת אינה קשה. הקב"ה עשה שהעם היהודי יהיה העם המפורסם ביותר בעולם, ושתורת ישראל תהיה התורה הכי מפורסמת בעולם. אין סיני או אפריקאי או אירופאי או אמריקני שלא יודע על יציאת מצרים, משה רבינו, עם ישראל והתורה.
יש לכל גוי שרוצה בכך את האפשרות לחפש ולמצוא. כפי שאכן הרבה גויים במהלך הדורות עשו, והתגיירו.
 
 
היהודי זוכה על כך שהוא מקיים את התורה והמצוות, ומתאמץ עבור הקב"ה ותורתו. רוב הגויים בעולם מחפשים דתות קלות ולא מחייבות, כי אם היו מחפשים את האמת, היו מגיעים בקלות לתורת האמת היחידה.
   
ואיך יודעים שדתנו אמת?
הרי שתי הדתות הגדולות בעולם מבססות את עצמן על התורה שלנו! הנצרות והאיסלם. כל העולם יודעים מיהו עם ישראל ומהי תורת ישראל. ולא לחינם -
אנו העם היחיד בעולם שהקב"ה נגלה לכל העם בנסים אדירים, עליהם מספרים בכל יציאת מצרים. אף עם אחר בעולם לא מספר על גילוי אלוקי לעם שלם: על מכות מצרים, קריעת ים סוף, 40 שנה של נסים במדבר, מעמד הר-סיני ועוד.
 כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.
מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.
את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך מה אם היו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?
ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.
 
יש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני.
אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות. 
עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי א-לוהים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 
יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.
    
חשוב מאוד - 
אני ממליץ לך להתחיל לקרוא עוד היום את החוברת "שיחה גורלית" העונה על כל השאלות, המסבירות כיצד כל אדם בעולם יכול להגיע לאמת באמצעות שכל ישר ופשוט (החוברת משיבה על שאלות בנושא מציאות הבורא, הדתות, תורה שבעל פה, בחירה חופשית, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). מומלץ לקרוא עד הסוף המפתיע, ולא לוותר על אף נושא. לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
   
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה