שאל את הרב - כללי

האם הכל קשור בעולם? והאם יש לגוים מקום בעולם הבא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מתוך הבנה ואמונה שהשם ברא את הכל. ומתוך זה שהכל בבסיסו החומרי הוא אותו דבר, צמחים דוממים חיות גויים יהודים. כולם עשוים מאותם אטומים וכולם קשורים יחדיו ומשפיעים אחד על השני. האם הקשר הזה מבואר בתורה? איך החיבור שלנו עם הצומח הדומם והחי בא לידי ביטוי ביהדות? האם הכל נוצר פשוט בשבילנו? או שיש פה חיבור יותר גדול? נאמר בתורה שחאיר הגאולה אנו נהיה "אור לגויים" בשביל להיות אור למשהו צריך גם להיות חלק ממנו.(הקרנים של האור יפגעו בו ויהפכו להיות חלק ממנו ואם אין גוים למי נהיה אור בדיוק? ולמה הם צריכים אור עם אין להם תכלית בעולם הבא?) מתוך הבנתי הקטנה אני מבין שעם את הכל יצר יוצר אחד הוא אוהב את הכל ומחובר להכל וכל הדברים שהוא יצר מחוברים מתוך זה שיש להם את אותו יוצר. ואם אנחנו מבינים את זה אז מה מקומם של הגויים בעולם הבא? יש מלא עדויות של מוות קליני, גלגולים ודברים דומים אצל הגויים (גם דברים שאתם מפרסמים בהרצאות שונות) לפי זה אני מבין שיש להם מקום בעולם הבא ויש להם חלק גדול בעולם הזה ובעולם הבא מהו החלק הזה? לא משווה ליהודי אבל כמו שלכל יצור יש תכלית והמשך מעבר לעולם הגישמי הזה (ואת זה אנחנו יכולים להבין מתוך זה שאפשר להתגלגל בתור חיות) אז לכולם צריך להיות מקום בעולם הבא, אולי מקומות אחרים אבל כולם יחדיו בעולם הבא. העם לכל היצורים יש חלק בעולם הבא? הייתי שמח לקבל תשובות מבוארות לשאלות אלה כי הן מעסיקות אותי מאוד. בתודה מראש וחג שמח. ניצן יוסף בר

תשובה

שלום וברכה

החלק החומרי  שווה לכל האנשים ולכל חיות השדה ולכל הצומח והדומם.

ההבדל בין המינים הוא רק בחיות הניתנת להם מאת הבורא, שלכל מין ומין יש נפש אחרת המחייה אותו, ולפי זה משתנים תכונותיהם, לדומם ניתנה נפש שאין בו כוח לצמוח או לנוע, ולצומח יש נפש המצמחת אבל אין לו נפש המנענעת, ולחי יש גם נפש מנענעת, אולם אין לו נפש מבינה ואין לו כוח בחירה ורק לאדם ניתנה נפש בדרגה הגבוהה, שיש לה תחושות רגשות ובעיקר כוח בריאה שעל כך נאמר בצלם אלוקים עשה את האדם,שכשם לאלוקים יש בחירה חופשית, כך האדם קיבל בחירה חופשית.

עם ישראל יש להם מלבד הנפש גם רוח נשמה חיה יחידה אשר שורש נשמתוהים מגיע עד לעולם האצילות מתחת לכסא הכבוד לגוי יש רק נפש מעולם העשייה, ועל כן מעשיו אינם משפיים מאומה על העולמות העליונים ואינו יכול לפגום כלום או לתקן.

עם ישראל הקשוארים ודבוקים בכל העולמות כל מעשה ומעשה שלהם נוגע עד לכבודו יתברך העולם האצילות, ועל כן נינתו להם את כל המצוות שבהם נתקן עולם במלכות שד-י.

לאחר כלות שנותינו נזכה לשוב למקור שמשם חוצבה נשמתינו מעולם האצילות, שם נתענג מזיו שכינת כבודו.

הגוי גם מקבל שכר על מעישו, אם שמר שבע מצוות בני נוח, אולם שכרו יהיה בהתאם למעשיו בעולם העשייה גרידא ולא יותר.

ועל כן גם לגויים יש גילגול וכו" אולם הדבר שונה לאין שיעור ותכלית מאשר האדם.

בברכה - בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה