שאל את הרב - כללי

כפרה ותיקון עבירות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה יעשה אדם שחיי חיים חילוניים ולא הקפיד על שמירת מצוות ועבר עבירות שתיקונן קשה או אפילו בלתי אפשרי (עבירות שדינן כרת,ועבירות כמו אכילת מאכלות אסורים,גזל וכו"). הידיעה שיש דברים שלא ניתן לתקנם ומעשים שאין עליהם כפרה מעוררת קושי ומכבידה מאוד. האם ישנה דרך מעשית לכפר בכל זאת על כל העברות להטהר ולהתקדש ? אני מודע לחלק מהתשובות האפשריות, אנא אל תשלח לי תשובה שיטחית כגון :חזרה שלמה גמורה ואמיתית מכפרת ושיש לחזור בתשובה וככל שאעמיק בתורה כך אתחזק ובעזרת השם ימחלו לי העוונות.ידוע לי שיש עבירות שבגינן אפילו חוזרים בגילגול.האם יש עבירות שאינן ניתנות לתיקון? ישנן עבירות שהנזק שגרמו למבצען ברמה הרוחנית הוא כה גדול והפגיעה בנפש ברוח ובנשמה כה עצומה שנידמה כי לא ניתן לתקנו (אפילו אם האדם אינו עושה אותן יותר מיטב את דרכו הוא מתקן רק באופן חלקי). מה ניתן לעשות פרט לקיום מצוות ולימוד תורה שמחזקים ומועילים . ישנן עבירות שנעשו בגיל צעיר או עבירות שנעשו בעבר הרחוק מה עושים אם העברות הללו?

תשובה

שלום וברכה

על כל העבירות כולם מועילה תשובה, וגם על עבירות שהיו זמן רב והם היו חמורות ביותר, ומי לנו חוטא גדול יותר ממנשה מלך ישראל שחזר בתשובה לעת צרתו, ונמחלו לו כל עוונותיו.

ישנם חטאים שנדרשת עלהים תשובה וחרטה עמוקה יותר וישנם חטאים שהתשובה יכולה להיות קלה יותר, אולם התשובה מכפרת על הכול, וכמבואר בגמרא ביומא   
שָׁאַל רַבִּי מַתְיָא בֶן חָרָשׁ אֶת רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה בְרוֹמִי, שָׁמַעְתָּ אַרְבָּעָה חִלּוּקֵי כַפָּרָה שֶׁהָיָה רַבִּי יִשְׁמָעֵאל דּוֹרֵשׁ?! אָמַר לוֹ, שְׁלֹשָׁה הֵן, וּתְשׁוּבָה עִם כָּל אֶחָד וְאֶחָד. עָבַר אָדָם עַל מִצְוַת עֲשֵׂה, וְעָשָׂה תְשׁוּבָה, (מוחלין לו מיד.) [אֵינוֹ זָז מִשָּׁם עַד שֶׁמּוֹחֲלִין לוֹ], שֶׁנֶּאֱמַר, (ירמיה ג) "שׁוּבוּ בָנִים שׁוֹבָבִים, אֶרְפָּא מְשׁוּבֹתֵיכֶם", עָבַר אָדָם עַל מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה, וְעָשָׂה תְשׁוּבָה, תְּשׁוּבָה תוֹלָה, וְיוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, שֶׁנֶּאֱמַר, (ויקרא טז) "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם". עָבַר אָדָם עַל כְּרֵיתוֹת וּמִיתוֹת בֵּית דִּין, וְעָשָׂה תְשׁוּבָה, תְּשׁוּבָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים תּוֹלִין וְיִסּוּרִים מְמָרְקִין, שֶׁנֶּאֱמַר, (תהלים פט) "וּפָקַדְתִּי בְשֵׁבֶט פִּשְׁעָם" וְגוֹ´, אֲבָל מִי שֶׁיֵּשׁ חִלּוּל הַשֵּׁם בְּיָדוֹ - אֵין כֹּחַ לֹא בִתְשׁוּבָה לִתְלוֹת, וְלֹא בְיוֹם הַכִּפּוּרִים לְכַפֵּר, וְלֹא בְּיִסּוּרִין לְמָרֵק, אֶלָּא כֻלָּן תּוֹלִין, וּמִיתָה מְמָרֶקֶת, שֶׁנֶּאֱמַר, (ישעיה כב) "וְנִגְלָה בְאָזְנָי ה´ צְבָאוֹת, אִם יְכֻפַּר הֶעָוֹן הַזֶּה לָכֶם עַד תְּמֻתוּן" וְגוֹ´.

ישנם דרכי תשובה של תעניות על כל חטא, אולם כתבו גדולי ישראל שכיום אין לעשות זאת ועדיף ללמוד בתענית דיבור דבר שגורם לתיקון גדול מאוד.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה