הלכות ומנהגים

תשובות לחילונים, האם המצוות לא קצת מיושנות מדי? כמו קול באישה ערווה, וצניעות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. אני בחורה דתיה הלומדת באוניברסיטה, ומכיוון שרב האוכלוסיה שם היא חילונית, אני נקלעת לא פעם למצב של "הסברה יהודית". ברב המקרים ברוך ד` יש לי תשובות מספקות. אבל הפעם נתקלתי בשאלות שלא היו לי מענה הולם עבורם. אשמח אם כבוד הרב יוכל להדריך אותי איך לענות על שאלות אלו, או אולי להפנות אותי לספרים בנושא. 1. האם המצוות לא קצת מיושנות מדי? כמו קול באישה ערווה, וצניעות "מופרזת"? הרי בדור שלנו, עם כל הפתיחות שיש זה לא מוגזם? 2. האישה נצטווה בצניעות. ובשל כך הרי היא מקריבה מעצמה כל כך הרבה, ולא ממשת את הפונציאל הטמון בה. אם זה להישאר בבית לגדל ילדים ולא לנהל קריירה מצליחה, אם זה להסתובב עם "שכבות" כאשר יש 40 מעלות חום בחוץ. למה תמיד האישה צריכה לוותר? ותמיד אומרים שהרבה צרות באו לעולם בגלל בנות ישראל, למה תמיד אנחנו אשמות? 3. איך אפשר באופן מוחשי להוכיח שאלוקים קיים? תודה מראש על העזרה עינב

תשובה

שלום וברכה

א. הפתיחות של היום רק מוכיחה עד כמה גדולים דברי חכמים כאשר אנו רואים את גודל הפריצות, ואת גודל המכשלה אשר אנו רואים היום, אנו רואים את גודל השבר, הבגידות והזנות אשר מצויות היום.

גם חכמים לא חשבו שכל מי שישמע אשה שרה פעם אחת יבוא לידי מכשול, אבל ידעו שהדבר עלול לגרום לפעמים למחשבות אסורות אשר תוצאוהיתם מי ישורנה, ועריות הם מהדברים שנפשו של אדם מחמדתן, ולכן העמידו גבולות שלא יבואו לידי מכשול.

אילו היינו יודעים את גודל חומרת החטא, היינו מבינים עד כמה יש לחשוש ולפחד מחשש קל שמא נגיע לידי חטא, דוגמא לכך מהמלחמות אשר מנהלים כיום כולם נגד אנטנות הסלולרי אשר יכולים להגדיל את הסיכוי למחלת הסרטן, וכולם יודעים שלא מדובר בוודאות של מאת האחוזים, אלא בתוספת סיכון מסויימת, ומיד כולם נזעקים ומוחים, מאחר ועל ענייני בריאות לא לוקחים סיון, וק"ו בן בנו של קל וחומר, שעל איסורי כריתות לא לוקחים שום סיכון, וגדול המחטיאו יותר מההורגו.

אפשר לראות עד כמה חכמים חששו מהקירבה לחטא מגול ידיעתם את חומרת העון, מכך, שחכמים אסרו על תקיעת שופר בראש השנה שחל בשבת, למרות שחובה מהתורה לתקוע, מאחר וחששו שמא יהיה מי שיטלטל בטעות שופר ברשות הרבים ויעבור על חילול שבת, וידוע עד כמה גדול כוחו של השופר שמהפך את מידת הדין המתוחה עלךינו למידת הרחמים והקב"ה עובר באותה שעה זבני ישראל תוקעים בשופר מכסא די לכסא רחמים. ומאידך גיסא החשש שמא יהי מי שיכח שהין שבת ויטלטל את השופר איננו כל כך מצוי, אבל בכל זאת חכמים ידעו שאם יהיה חילול שבת אחד כתוצאה מהמצוה של תקיעת שופר עדיף שנפסיד את כל המעלות של תקיעת שופר, ולא ייכשל אדם אחד בשוגג בחילול שבת.

ועל אחת כמה וכמה בענייני צניעות גדולים הסיכויים שככל שהצניעות פחותה יותר כך הסיכוי לחטא כגדול יותר, ואין צורך ברוח הקודש לכך, וכולנו רואים את התוצאות של הפתיחות בראש כל חוצות.

2. האשה אכן מצווה על הצניעות, ואינה מחוייבת להישאר בבית עקב כך, אלא ללבוש בגדים צנועים ולכסות את המקומות אשר נדרשים לכיסוי.

גידול הילדים אינו אמור להגביל את האשה מלהיות אשת עסקים או כל דבר אחר, אם כי ברור שהאשה המשכילה אשר אינה נוהה אחר דעת ההמון בוודאי תעדיף לגדל את ילדיה אשר הם הערובה שלה לנחת ולעונג ולא תרוץ למצוא את האושר בחוץ.

מי שאומר שהצרות באות עקב בנות ישראל עליו לענות לך, אני לא שמעתי על כך, ועדיף לא להתייחס לדברים לא מוסמכים.

ברור שאי הליכה בצניעות מביאה דברים לא רצויים לעם ישראל, אבל לא נחליט את ההחלטה החמורה שכל הצרות באות מפני בנות ישראל.

יש לדעת שכל ההשפעות הטובות באות בזכות הצניעות וכך שבנות ישראל אכן אחראיות לכל הטוב שקורה לנו בעם ישראל.

הבנים נצטו לשמור את עיניהם ולא להביט בנשים כל, גם הצנועות ביותר, וכמו כן נצטוו להקדיש את כל זמנם הפנוי לתורה, כך שגם הם יש להם למלא את חלקם בעולם.

3. היצירה מעידה על יוצרה, ולא יתכן שדבר מורכב נוצר מאיליו, אני ממליץ >עלי והצליחי וקדשי את שמו יתברך - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה