שאל את הרב - כללי

כיצד אם כן העלה שאול את שמואל ???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כיצד אם כן העלה שאול את שמואל ???

תשובה

שלום וברכה

שאול המלך, מן צדיקי הדורות שעמדו לעם ישראל, בוודאי היתה לו סמך הלכתי לכך שהתיר לעצמו לשאול באוב, גם עם ההלכה המעשית אינו כך. וכפי שמסביר האור החיים הקדוש בספר דברים פרק יח פסוק יד), וכך מסבירים עוד מהמפרשים במה שנאמר שם "כי הגוים האלה אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן נתן לך ה` אלוקיך - נביא אקים לך מאחיך וגו`.

וכתב באור החיים: "אומרו נביא אקים וגו` - בא להשיב, סוף כל סוף, כפי זה יהיו הגוים בהדרגה גדולה שידעו העתידות, מה שאין כן ישראל, לזה אמר נביא אקים וגו`, ואולי שכן הבין שאול כששאל בבעלת אוב (ש"א כח ז) כי לא אסר ה` לשאול אוב או ידעוני אלא במקום שיקים נביא, אבל זולת זה אם יצטרכו לדעת שאול ישאלו בהם". עד כאן לשונו. ובאמת כך הצדיק את עצמו שאול בעת שנפגש עם שמואל אצל בעלת האוב וכפי שנאמר שם [ספר שמואל א פרק כח פסוק טו): וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל לָמָּה הִרְגַּזְתַּנִי לְהַעֲלוֹת אוֹתִי, וַיֹּאמֶר שָׁאוּל, צַר לִי מְאוֹד וּפְלִשְׁתִּים נִלְחָמִים בִּי, וֵאלוֹהִים סָר מֵעָלַי וְלֹא עָנָנִי עוֹד, גַּם בְּיַד הַנּבִיאִים, גַּם בַּחֲלוֹמוֹת, וָאֶקְרָאֶה לְךָ לְהוֹדִיעֵנִי מָה אֶעֱשֶׂה: וגם לבעלת האוב הוא אמר לפני כן: וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֵלָיו הִנֵּה אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁאוּל אֲשֶׁר הִכְרִית אֶת הָאוֹבוֹת וְאֶת הַיִּדְּעוֹנִי מִן הָאָרֶץ, וְלָמָה אַתָּה מִתְנַקֵּשׁ בְּנַפְשִׁי לַהֲמִיתֵנִי: וַיִּשָּׁבַע לָהּ שָׁאוּל בּה` לֵאמֹר חַי ה` אִם יִקְּרֵךְ עָוֹן בַּדָּבָר הַזֶּה: וברור שלולי היה בטוח שאול שאין בדבר חטא כל שהוא הוא לא היה נשבע על כך בשם ה`.

ואני נוהג תמיד לציין דבר נפלא ממדרשי חז"ל שהביא בספר עקידת יצחק (שער סה) שעל האמת היתה בעלת האוב אשה צדיקה שלא עסקה חס ושלום באובות. שהרי שאול הכרית מן הארץ את כל האובות ככתוב בנביא. וכלשונו: "כי חלילה שיהיה האיש הראשון למשיח ה` ואשר שמש דוד משיח צדקו חוטא בדבר המגונה הזה, וגם אשה גדולה שאמרו עליה (פרקי דר` אליעזר פרק ל"ג) שהיתה בעלת האוב אמו של אבנר". אלא שהיא היתה אשה חכמה וידעה הענין, כמו שאמרו (במסכת עבודה זרה י"ח ע"א) שמותר לסנהדרין ללמוד סוגי כשפים כדי שיוכלו לדון את המכשפים, ומכיון שעיקר בעלי האוב היו נשים, ציוו וביקשו אבנר בן נר ועמשא בן יתר שהיו גדולי הסנהדרין לאמו של אבנר שהיא תלמד את סוגי האובות עדש שתהיה בקיאה בזה כדי שיוכלו להתייעץ עמה בנוגע לבעלי האוב, ועתה כשרא שאול שאין אתו נביא הוא התיר כנ"ל לשאול לעצמו באוב. אבל אין בזה שום פסיקה הלכתית לגבינו כמובן.

חורף בריא - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה