שבע מצוות בני נח

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, מועדים לשימחה. אני שמח שנפתח אתר טוב ששואף לאמיתות הדברים. ישתבח הבורא. הייתי רוצה לשאול אל שבע מצוות בני נח, הן ידועות לי בקיצור, הייתי רוצה להרחיב את הידע וללמוד אותם לעומק. חוץ מהספר של הרב יואל שוורץ האם יש עוד מקורות בעיברית ? (אצלי היה הספר ברוסית) אילו חלקים בתורה אפשר ללמוד לגוי ? אם הבנתי נכון רק ספר בראשית ? האם ההרצאות על המידות של האדם אפשר גם ללמוד לגוי ? לידיעה, אני גוי ונהנה מאוד מהאתר שלכם, לדעתי רוב הדברים מתאימים גם לגויים, ומחנכים למוסר ואנושיות ברמה מאוד גבוהה.

תשובה

שלום וברכה

א. המטרה הכלל עולמית, מלבד המטרה היחודית בעם ישראל, הוא שמירה על שבע מצוות בני נח, ומי מבין עמי תבל שישמור על כך כמצוות משה יזכה לעולם הבא. כאמור, אדם לא יהודי מתקרב לבורא עולם, כשהוא מקיים את רצונו בקיום שבע מצוות המחייבות כל אשר בשם אדם יכונה. משקיבל עליו קיום מצוות אלו, זוכה לחלק טוב, ויהיה לו חלק לעולם הבא בכלל כל חסידי אומות העולם.

תורת ישראל [מלבד המצוות הנ"ל לפרטיהם], אשר גילה הקב"ה בחסדו בעולמו, ניתנה כמתנה אך ורק לעם ישראל, מאחר וזכו כי אבותיהם אברהם יצחק ויעקב גילו את דת האמת ועשו רצונו באופן שלא יתואר, ונתנסו בהרבה נסיונות עד שבזכות מעשיהם זכו למתנה טובה לזרעם עד סוף כל הדורות, ונגלה עליהם מלך מלכי המלכים על הר סיני ומסר להם את התורה הכוללת בין השאר גם כל סודות הבריאה העליונה והתחתונה וכל תורת הקבלה.

אחד ממצוות שנצטוו אלו שאינם יהודים החפצים בקירבת הבורא, הוא, שלא יעסקו בתורה שניתנה לעם ישראל, וכשועבר על אזהרה זאת חשוב כאילו גוזל מה שאינו שלו שהוא מעשה לא ראוי ואסור באיסור חמור.

כמו כן על פי ההלכה, אסור לגוי להיות נוצרי או מוסלמי, דהיינו שיחזיק בדת מסויימת כדת מחייבת, אלא להיות מאמין כאמונת היהודים במציאות הבורא ויחודו.

לתועלת אלו הגויים החפצים בקיצור הדינים שקיומם יקרב אותם לבורא עולם, ואי קיומם מרחקת אותם מבורא עולם אעתיק בזה לקט דינים מדברי הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ט - י) וזה לשונו:

על ששה דברים נצטווה אדם הראשון: על עבודה זרה, ועל ברכת השם, ועל שפיכות דמים, ועל גילוי עריות, ועל הגזל, ועל הדינים, אע"פ שכולן הן קבלה בידינו ממשה רבינו, והדעת נוטה להן, מכלל דברי תורה יראה שעל אלו נצטוה, הוסיף לנח אבר מן החי שנאמר אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו, נמצאו שבע מצות, וכן היה הדבר בכל העולם עד אברהם.

בן נח שהרג נפש אפילו עובר במעי אמו נהרג עליו, וכן אם הרג טריפה או שכפתו ונתנו לפי ארי או שהניחו ברעב עד שמת, הואיל והמית מכל מקום נהרג, וכן אם הרג רודף שיכול להצילו באחד מאיבריו נהרג עליו.

שש עריות אסורות על בני נח: האם, ואשת האב, ואשת איש, ואחותו מאמו, וזכור, ובהמה, שנאמר על כן יעזוב איש את אביו זו אשת אביו, ואת אמו כמשמעה, ודבק באשתו ולא באשת חבירו, באשתו ולא בזכור, והיו לבשר אחד להוציא בהמה חיה ועוף שאין הוא והם בשר אחד, ונאמר אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי ותהי לי לאשה.

בן נח חייב על הגזל, בין שגזל גוי בין שגזל ישראל, ואחד הגוזל או הגונב ממון או גונב נפש, או הכובש שכר שכיר וכיוצא בו, אפילו פועל שאכל שלא בשעת מלאכה, על הכל הוא חייב, והרי הוא בכלל גזלן, וכן חייב על פחות משוה פרוטה, ובן נח שגזל פחות משוה פרוטה ובא אחר וגזלה ממנו, שניהן נהרגין עליה.

וכן אסור באבר מן החי, ועל בשר מן החי בכל שהוא, בין מהבהמה בין מן החיה בין מן העוף, ומותר הוא בדם מן החי.

כיצד מצווין הן על הדינין, חייבין להושיב דיינין ושופטים בכל פלך ופלך לדון בשש מצות אלו, ולהזהיר את העם. בן נח שאנסו אנס לעבור על אחת ממצותיו, מותר לו לעבור, אפילו נאנס לעבוד ע"ז עובד, לפי שאינן מצווין על קדוש השם.

מפי הקבלה שבני נח אסורין בהרבעת בהמה ובהרכבת אילן בלבד, וגוי שהכה ישראל אפילו חבל בו כל שהוא אע"פ שהוא חייב מיתה אינו נהרג.

גוי שעסק בתורה חייב מיתה, לא יעסוק אלא בשבע מצות שלהן בלבד, וכן גוי ששבת אפילו ביום מימות החול, אם עשאהו לעצמו כמו שבת חייב מיתה, ואין צריך לומר אם עשה מועד לעצמו, כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצות, או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע, ואם עסק בתורה, או שבת, או חדש דבר, מכין אותו ועונשין אותו, ומודיעין אותו שהוא חייב מיתה על זה אבל אינו נהרג.

 בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה, ואם הביא עולה מקבלין ממנו, נתן צדקה מקבלין ממנו, ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל, הואיל והוא ניזון מישראל ומצוה עליהם להחיותו, אבל הגוי שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי גויים. עד כאן.

ב-ג. שים לב לדברי הרמב"ם (יד החזקה - הלכותשמיטה ויובל פרק יג הלכה יג): "ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם, אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה` לשרתו ולעובדו לדעה את ה`, והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קודש קדשים ויהיה ה` חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעוה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי".

הדברים כוללים גם גויים שנדבה אותם רוחם, ומכיון שהמצוות העיוניות כמו ידיעת הקב"ה, אהבת הקב"ה, יראת הקב"ה, כוללים גם את כל גויי הארצות, ברור שהגויים יכולים למלא את הצד הרוחני שלהם מעל ומעבר. והיו גויים רבים כאלה במהלך ההיסטוריה.

 מחלוקת הפוסקים אם לגויים מותר ללמוד ספרי הנביאים והכתובים.

הרצאות על מידות האדם, כלולים בדברי הרמב"ם הנ"ל. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה