שאל את הרב - כללי

שאלת הליגיטימיות (ההילכתית כמובן) של החשמונאים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב! כידוע כהונה גדולה הובטחה לפנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן ע"ה ולזרעו לאחר פרשת המדייניות. איזה ליגטימיות היה לחשמונאים לנשל את מהכהונה הגדולה את הכהן הגדול שבתקופתם ששושלתו מגיעה עד אותו פנחס הנ"ל. ידוע לי שהחשמונאים היו כהנים הדיוטות, אך השאלה מתמקדת בכהונה הגדולה. כמו כן איזה לגיטימיות היתה להם ככהנים וככהנים גדולים לצאת לנהל מלחמות ואיך הכתירו עצמם למלכים בעת שכידוע המלוכה ניתנה רק לדוד בן ישי וזרעו ואיך מסתדר "כתר כהונה" ו"כתר מלכות" ביחד

תשובה

שלום וברכה

אכן, זוהי קושיה גדולה על הכהנים הצדיקים של בית חשמונאי, וכפי שתמה הרמב"ן בפירושו לתורה רמב"ן [בראשית פרק מט פסוק י]:

"לא יסור שבט מיהודה - ענינו שלא יסור שבט מיהודה אל אחד מאחיו, כי מלכות ישראל המושל עליהם ממנו יהיה, ולא ימשול אחד מאחיו עליו, ...ולפי דעתי היו המלכים המולכים על ישראל משאר השבטים אחרי דוד עוברים על דעת אביהם ומעבירים נחלה, והם היו סומכים על דבר אחיה השילוני הנביא שמשח לירבעם ואמר ואענה את זרע דוד למען זאת אך לא כל הימים (מ"א יא לט). וכאשר האריכו ישראל להמליך עליהם משאר השבטים מלך אחר מלך ולא היו חוזרים אל מלכות יהודה עברו על צוואת הזקן ונענשו בהם, וכמו שאמר הושע (ח ד) הם המליכו ולא ממני".

"וזה היה עונש החשמונאים שמלכו בבית שני, כי היו חסידי עליון, ואלמלא הם נשתכחו התורה והמצות מישראל, ואף על פי כן נענשו עונש גדול, כי ארבעת בני חשמונאי הזקן החסידים המולכים זה אחר זה עם כל גבורתם והצלחתם נפלו ביד אויביהם בחרב. ואף על פי שהיה בזרע שמעון עונש מן הצדוקים, אבל כל זרע מתתיה חשמונאי הצדיק לא עברו אלא בעבור זה שמלכו ולא היו מזרע יהודה ומבית דוד, והסירו השבט והמחוקק לגמרי, והיה עונשם מדה כנגד מדה, שהמשיל הקדוש ברוך הוא עליהם את עבדיהם והם הכריתום".

"ואפשר גם כן שהיה עליהם חטא במלכותם מפני שהיו כהנים ונצטוו (במדבר יח ז) תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח ולמבית לפרכת ועבדתם עבודת מתנה אתן את כהונתכם, ולא היה להם למלוך רק לעבוד את עבודת השם".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה