שאל את הרב - כללי

עם ישראל כעם נצחי - נס!

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב מנשה ישראל, אני רואה פעמים רבות שיש תופעה ניסית עם עם ישראל - עם ישראל היה צריך להישמד ולא הושמד, היה צריך לא להיות אבל הוא כאן! הדבר מפליא יותר לאור הפסוקים בתורה המבטיחים את הישארות העם היהודי בצורה ניסית. ובכן, הכל נראה יפה ומבטיח, אבל ניתן לתרץ בקלות! הרי עם ישראל הוא עם מפוזר ומופרד בין כל העמים, לא ניתן להשמיד עם כזה! הרי נצטרך לעשות שיתוף פעולה עם המוני מדינות שונות כדי שכל אחד תשמיד את היהודים בשטח שלה! הדברים הללו לא יתכנו, עם ישראל מפוזר בכל העולם ולכן קשה להשמיד אותו בשיתוף פעולה בין כל המדינות, ממילא הדבר מסביר את הישארותם הנצחית.

תשובה

שלום אהרון,

התורה כתבה מספר דברים, שכולם הם נגד ההגיון:
1) העם היהודי ישרוד תמיד.
2) העם היהודי יורחק מאדמתו.
3) העם היהודי יתפזר בכל רחבי העולם.
4) העם היהודי יהיה קטן כל הזמן הזה (כידוע היהדות אוסרת התבוללות, ומנגד מקשה גיור).
5) העם היהודי יהיה נרדף בכל העולם כולו (אנטישמיות).
6) ינסו להשמיד את העם היהודי, אך לעולם לא יצליחו.
7) ארץ ישראל תשאר שוממה בזמן שהיהודים יהיו בגלות.
8) אחרי כל זה ישוב עם ישראל לארצו מכל רחבי העולם.

בספר דברים (פרק ד) נאמרה נבואת הגלות, תפוצת עם ישראל בכל העולם, המספר המצומצם של עם ישראל בגלות, אנטישמיות, השיבה לארץ אחרי הגלות באחרית הימים, ותחיית הארץ רק על ידי העם היהודי. וכך נאמר שם:
"כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ, והשחתם ועשיתם פסל תמונת כל, ועשיתם הרע בעיני ה´ אלוהיך להכעיסו, העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבד תאבדון מהר מעל הארץ אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרשתה, לא תאריכון ימים עליה, כי השמד תשמדון, והפיץ ה´ אתכם בעמים, ונשארתם מתי מספר בגוים אשר ינהג ה´ אתכם שמה ועבדתם שם אלוהים מעשה ידי אדם עץ ואבן, אשר לא יראון ולא ישמעון ולא יאכלון ולא יריחון, ובקשתם משם את ה´ אלוהיך ומצאת, כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך בצר לך, ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה´ אלהיך ושמעת בקולו, כי אל רחום ה´ אלוהיך, לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבתיך אשר נשבע להם".

מיד בהמשך אומר ה´ את ההבדל בין הדת היהודית לכל דת אחרת בעולם: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוהים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמהו (?!), השמע עם קול א-לוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה א-לוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה´ אלוהיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה´ הוא הא-לןהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש, ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעו אחריו ויוצאך בפניו בכוחו הגדל ממצרים להוריש גוים גדלים ועצמים ממך מפניך, להביאך לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה, וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה´ הוא הא-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ושמרת את חוקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום, אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה אשר ה´ אלהיך נתן לך כל הימים".

תורת היהודים היא למעשה התורה היחידה שהועברה להמונים במשך אלפיים שנות הגלות האחרונים, בלא שהעם האוחז בה יכחד באופן טבעי. בעוד תרבויות עצומות כיוון, רומא ופרס נעלמו כליל, שרדו היהודים הנרדפים והעשוקים לאורך אלפי שנים. זוהי לא דרך הטבע של ההיסטוריה, ומוכיחה באופן הישיר והברור ביותר שהקב"ה שומר על קיומם. גם השנאה הבלתי טבעית להיהודים מוכיחה את היבדלותם מכל עמי הארצות כבחירי השם בעולמו. אפילו השואה מוכיחה את יחודיותו של העם היהודי, כאשר רצו בהיכחדותו יותר מכל עם אחר. אפילו החזרה של היהודים לארץ ישראל, כמתואר בתורה על אחרית הימים, מוכיחה את רצון השם השומר על עמו, וכן שנאת הערבים אלינו, כאשר יש להם חמישים מדינות משלהם, והם חפצים בחלקת האדמה הקטנה שלנו במזרח התיכון. ההשגחה העליונה ניכרת לאורך כל התקופות בעם היהודי, הנבדל והשונה מכל עם אחר.

לאור נתונים אלו, לא נותר עוד שום ספק רציונאלי כי הבורא מקיים באופן על-טבעי את עם ישראל מזה אלפי שנים. תרבויות עצומות כמו יוון, רומא, פרס ובבל נעלמו כליל, ורק עם ישראל נותר כנבואות התורה והנביאים. אלפיים שנים של רדיפות, והעם היהודי חזר מכל רחבי העולם עם אותה תורה ואותן מצוות. הרי כל אדם ישר רואה כאן התערבות אלוקית. הרי איש לא היה מעלה על דעתו שאחרי אלפיים שנות גלות העם היהודי עדיין ישרוד, לא רק מפני פגעי הטבע והזמן (כל עם בסופו של דבר נכבש ומתבולל, אך הדת היהודית אוסרת התבוללות מחד, ומקשה גיור מנגד), אלא מפני הרדיפות האנטישמיות הבלתי-הגיונית באלפי השנים האחרונות. תרבויות ענק רדפו אחרי עם ישראל בכל העולם כולו במטרה להשמידו. מי היה מאמין לפני מאה שנה שתקום אומה שתרדוף יהודים בכל רחבי העולם כולו כדי שלא להותיר מהם זכר? ועוד שאחרי כל זה עם ישראל ישוב לארצו? ועוד לומר שכל זה היה כתוב במפורש בהבטחות התורה והנביאים? מי שמביט בהיסטוריה היהודית, רואה לפניו התערבות אלוקית בכל דור ודור, ובכל יום ויום, לא רק בבריאת העולם והפעלתו, כי אם בשליטה תמידית בהיסטוריה האנושית. אני מציע לך לראות הרצאות בנושא זה ובנושאים קרובים. שלך בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה