שאל את הרב - כללי

קבר נחום איש גמזו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לא הבנתי מהתשובה לגבי נחום איש גמזו, האם הקבר האמיתי שלו זה בבית העלמין, או שמסביבו קיימים קברים נוספים שאינם ידועים לאף אחד ואם כן כיצד ייתכן שישנם בתי מגורים בסביבה זו

תשובה

שלום וברכה

שאלת "למה יש ציונים של קברי צדיקים לבד ויש שנמצאים בתוך בית העלמין לדוגמא בעיר צפת נחום איש גמזו לבד וקבר האר"י בבית העלמין העתיק ". והנה תשובתי: כמעט כל קברי התנאים והאמוראים באיזור הגליל התגלו על ידי מרן האריז"ל שבעיני רוחו ראה את כל הנסתרות, והיה מורה לתלמידו רבינו חיים ויטאל פה טמון צדיק זה, וכאן הוא צד הראש שלו וכאן הוא צד הרגליים וכו` על זה הדרך, והוא היה משתטח על הקברים ומדבק נשמתו עם נשמת הצדיק ומקבל הארות רוחניות בדביקות נשמה בנשמה. וכלשון רבינו חיים ויטאל (שער הגלגולים - הקדמה לז):

"עתה אכתוב מקום קברות הצדיקים, כפי אשר קבלתי ממורי זלה"ה, וכבר הודעתיך כי הוא היה רואה ומסתכל בנשמות הצדיקים, בכל מקום ובכל זמן, ומכ"ש בהיותו על קבריהם, ששם נפשותיהם עומדות כנודע, גם מרחוק עיניו יביטו בנפש הצדיק העומד על הקבר שלו, ועי"ז היה יודע קבר כל צדיק וצדיק, והיה מדבר עמהם, ולומד מהם כמה סתרי תורה. וכבר נסיתי כמה נסיונות וחקרתי בתכלית החקירות, ומצאתי דבריו כנים ואמיתיים, ואין להאריך בזה עתה, כי הם דברים נוראים ונפלאים ולא יכילם ספר".

ובסדרת הגילויים של קברי איזור צפת, גילה גם את מקום קברו של התנא הקדוש `נחום איש גמזו`, וכלשון מהרח"ו [אני מעתיק את הקטע על כל הקברים במזרח ודרום צפת, בכדי שתוכלי להתרשם מסדר הגילוי]: "למזרח צפת תוב"ב, בלכתך מצפת אל כפר אבנית, יש שם ב` הרים גדולים מאד, ונקרא הדרך שביניהן בין גיבליין, והנה באמצע אורך הדרך הזה, שבין ב` ההרים, שם לצד דרום הדרך בראש ההר ההוא, שם קבור רבי כרוספדאי חמיד לבא, הנזכר בסוף ספר התקונים תיקון ע`, ובזוהר פרשת שלך לך:

גם בלכתך מצפת מדרך בין גבליין הנז"ל, באותו ההר אשר לצד ימינך, שהוא למעלה מן הארת אל קראת של הישמעאלים, תעלה משם ותלך כל ראש ההר ההוא מצפונו לדרומו, ושם כמו חפירה תחת הסלע לצד ימינך, ושם קבור אנטיגנוס איש סוכו, ותלך מעט יותר לצד דרום, ושם חפירה ג"כ תחת הסלע לצד ימינך, ושם קבור נתן דצוציתא: לדרום צפת תוב"ב, לצד דרום המגדל, יש מעיין אחד, ונקרא מעין החדש ושם קרוב אליה מערה אחת, וקורים אותה אולד יעקב, ושם כנגד המעיין ממש לצד צפון, בנין נאה ובתים נאים, וכל העולם אומרים כי שם קבור רבי דוסא בן הרכינס, וכן האמת, ואין צדיק אחר קבור שם אלא הוא לבדו:

משם תלך בדרך ההולך לצד דרום, ושם רחוב אחד קורין לו אל מידאן, ושם מרגז אחד לישמעאלים, ולמטה מדה המרגז, יש עמק אחד למזרח הבקיעה, והרחוב ההוא והוא גיא גדולה מאד חצובה בין סלעים, ושם קבור ר` בנימין בר יפת: משם תלך להלאה לצד דרום אחר סיום שכונת כל בתי הישמעאלים, יש מקום גדול מאד, כולו מלא אבנים קטנים גבוהים, ושם גל אחד גבוה מכולם, ושם היתה בית הכנסת קדוש קדמון מאד, ובמקום ההיכל קבור שם בנימין הצדיק התנא: שם סמוך לו עמק אחד קטן, שם קבור נחום איש גם זו.

ודע, כי כל מקום הגלים ההם היתה עיר אחת גדולה מאד וקדושה". בית העלמין הוא מתקופה מאוחרת הרבה, אף שיש שם קבר אחד של תנא מזמן התנאים. בית עלמין ציבורי הוא חידוש מהתקופה המאוחרת ולא היה נהוג בזמן התנאים כל כך, אז נהגו לחצוב קבר משפחתי עם כוכים. ובמהרה בימינו יקיצו וירננו שוכני עפר.

שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה