שאל את הרב - כללי

אם אפשר עוד הסבר על פסוקים שבתנ"ך

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

[מקווה שאתה לא כועס רבי מנשה. זה כדי לחזק אנשים שיש להם ספקות בתנך.] אלה הפסוקים. בראשית א-השמים והארץ נבראו בשלושה ימים. בראשית ב-השמים והארץ נבראו ביום אחד. אם התורה היא טקסט מושלם,מדוע בשני פרקים עוקבים יש תיאור של שתי בריאות שונות בראשית א 27 -"ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם" איך זה הגיוני הרי אלוהים הוא רוחני ללא צורה. ואף בשמות ל"ג 20-23 נזכרות פניו ואחוריו של האל "לא תוכל לראות את פני,כי לא יראני אדם וחי","וראית את אחורי ופניי לא ייראו" ואף ישעייהו הנביא מתאר "ואראה את ה` יושב על כיסא",ישעיהו א` 1 תודה רבה על העזרה. [ואני מחכה גם להודעה לפני זאת לגבי בריאה שם הבאתי עוד כמה פסוקים]

תשובה


שלום רב!

רש"י הקדוש אומר בפרשת בראשית: אלה - האמורים למעלה: תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה' - למדך שכלם נבראו ביום ראשון.
לעיל כתב ג"כ: יהי מארת וגו' - מיום ראשון נבראו, וברביעי צוה עליהם להתלות ברקיע, וכן כל תולדות שמים וארץ נבראו מיום ראשון, וכל אחד ואחד נקבע ביום שנגזר עליו, הוא שכתוב את השמים, לרבות תולדותיהם, ואת הארץ, לרבות תולדותיה:

ועוד שם ברש"י: נעשה אדם - ענותנותו של הקדוש ברוך הוא למדנו מכאן, לפי שהאדם בדמות המלאכים ויתקנאו בו לפיכך נמלך בהם וכו': כדמותנו - להבין ולהשכיל:

במדרש בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה כז: ו [וירא י"י כי רבה] וגו' כי יש אדם שעמלו בחכמה וגו' אמר ר' יודן גדול כוחן שלנביאים שמדמין את הצורה ליוצרה ואשמע את קול אדם בין אולי, אמר ר' יודן [בר' סימון] אית לן קרייא אוחרן דמחוור יתר מן דין ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם וגו', ע"כ.
כוונתם לומר, שהיות ואנחנו בני אדם, איננו מבינים אלא צורה, ולא קולטים, לא תופסים ולא מבינים, רוחני מופשט, ללא כל צורה ופרצוף, בכן הנביאים משלו משלים לתאר א-לוהים בדמות אדם, אך לא כפשוטו ומשמעו, הכול לשבר אזנינו ועינינו, מפני שאחרת, איננו מזדהים ומתחברים.

ברכה והצלחה;

יעקב משה

 



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה