שאל את הרב - כללי

האם גר שקיבל עליו עול תורה ומצוות ואחר כך התחיל לעשות שטויות האם זה פוסל אותו מגרותו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לברר מספר סוגיות במסכתות יבמות וכתובות אותם למדתי בשנה האחרונה במסגרת לימודי הדף היומי-1. האם גר שמל וטבל ובזמן שקיבל עליו גרות קיבל עליו עול תורה ומצוות אך לאחר זמן מה התחיל מה שנקרא "לעשות שטויות" האם זה פוסל אותו מגרותו2.האם גבר ואשה שהתחתנו והאשה לא ילדה במשך מספר שנים האם הבעל חייב להוציא בימינו כעבור 10 שנים או שהוא יכול להוציא את האשה מוקדם יותר (וזאת בהנחה שלאחר טיפולי פוריות אפסו הסיכויים של בני הזוג להביא ילדים לעולם)3.האם דברים שהגמרא אומרת עליהן במסכת כתובות שיוציא ויתן כתובה (כגון לא עושה לה אחת מ7 מלאכות שהאשה מצווה לעשות לבעלה ) או דברים שכתוב עליהם שהאשה גם מפסידה כתובתה (עוברת על דת משה ויהודית) האם גם בימניו הבעל חייב להוציא בגט כמו בזמן הגמרא או שהיום מכיוון שאין בתי דין מסודרים כמו בזמן הגמרא אז הבעל אינו רשאי או לא חייב להוציא את אשתו

תשובה

שלום וברכה

א. אם בהתחלה, קיבל עליו באמת לשמור תורה ומצוות, חזרתו לסורו אינו פוסל גירותו. [רמב"ם איסורי ביאה פרק יג].

ב. הוא אינו יכול להוציאה מוקדם יותר, אע"פ שטיפולי הפוריות הכזיבו, מכיון שרבים רחמי ה`, ובהרבה מקרים נוושעו נשים, אף אחרי יאוש הרופאים. בזמן הזה י"א שאין חיוב להוציא גם אחרי עשר שנים.

ג. כמובן, ששבע הדברים המבוארים שם במשנה היו נכונים למקומם ושעתם, ככל שהדברים משתנים במהלך הדורות, האשה פטורה מלעשות את מה שנהוג אצל כלל השנים שלא לעשות. וכמבואר בתלמוד שם שה כל הולך אחרי המנהג הכללי. לגבי חטאים, הדין נשאר גם כיום, שגבר ירא שמים יכול להוציא את אשתו בגט אילו היא עוברת ח"ו על דת משה ויהודית [בדבר שאין בו ספק שזה מכלל הדברים של דת משה ודת יהודית].

בתי הדין מתנגדים מאוד לגבי אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות הרוצים להיפטר מבת זוגם בטענות של עוברת על דת משה ויהודית, כשהם בעצמם אינם `צדיקים גדולים` במילה המעטה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה