תענית לפני החג

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב מנשה ישראל, כאן במלבורן חילקו חוברות הדרכה מבית חב"ד לפני החג על כל מה שצריך לעשות לפני הסדר ובסדר עצמו חוברת מפורטת ממש תאמין לי הם עושים פה עבודת קודש ממש דואגים לכל הקהילה. רשום בחוברת שביום חמישי כל הבכורים עושים תענית יום חמישי לפני ליל הסדר לא מחר אלה הבא. אני בכורה אז גם אני צריכה לעשות תענית או שזה רק בנים אני אפילו לא זוכרת אם בעשר המכות מתו רק בכורים או גם בכורות! אודה לך אם תחזור אליי עם תשובה. שיהיה לך יום טוב והמון אושר, בהערכה עצומה, ...... אוסטרליהמלבורן

תשובה

שלום וברכה

מצטרף למחמאות על פעילות חב"ד בהפצת היהדות על כל פני הגלובוס, גם במקומות הכי נידחים. לגבי תענית בכורים שלפני פסח, זה לשון השולחן ערוך: "הבכורים מתענים בערב פסח, ויש מי שאומר שאפילו נקבה בכורה מתענה [שמכת בכורות היתה גם עליהן ככתוב במדרש שבתיה בת פרעה ניצלה מהמכה אע"פ שהיתה בכורה, בזכות מה שהצילה את משה רבינו], ואין המנהג כן [שהתורה לא נתנה קדושת בכורות לנקבה לשום דבר]".

"אם חל ערב פסח בשבת, יש אומרים שמתענים הבכורים ביום ה`, ויש אומרים שאינם מתענים כלל, אבל יש לנהוג כסברא הראשונה". לעצם הענין אם המכה היה גם על נקבות בכורות, שמהמדרש (שמות רבה פרשה י"ח סימן ג`): ויך כל בכור במצרים ראשית אונים באהלי חם, שאפילו נקבות בכורות מתו, חוץ מבתיה בת פרעה, שנמצא לה פרקליט טוב, וזה הוא משה שנאמר בו ותרא אותו כי טוב הוא ע"כ. אולם בשמות רבה (פרשה ט"ו סימן י"ב) מבואר לכאו` שהמכה היתה רק בזכרים, וז"ל המדרש: שה תמים זכר, על שם שהוא הרג בכורי מצרים, וחס על בכורי ישראל ע"כ.

וכתב בחידושי הרש"ש שם, משמע מכאן שלא נהרגו אלא בכורים זכרים ולא נקבות, וחולק המדרש הזה על הפסיקתא שאומר שגם בכורות נקבות מתו. ומרן החיד"א בספר שמחת הרגל (בסוף פיסקת תם מה הוא אומר, דף מ"ב ע"ב) כתב, שהעיקר כמנהג שאין הנקבות בכורות מתענות בערב פסח.

וכן כתב עוד במחזיק ברכה (סימן ת"ע סק"ב), שהמנהג כהרמ"א שאין הנקבות מתענות בערב פסח. וכן כתב הבן איש חי (פרשת צו), שמנהגם שאין הנקבות מתענות בערב פסח. כיום לא נהגו אף הבכורים הזכרים להתענות בפועל, אלא פוטרים עצמם על ידי סעודת מצוה. כגון סיום מסכת וסעודת חתן וכלה או מילה או פדיון הבן, ולהפקיע מעליהם התענית. ויש להם על מה שיסמוכו.

חג כשר ושמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה