שאל את הרב - כללי

איזו אנרגיה יש בימים הראשונים של חודש ניסן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ידוע לי כי 12 הימים מערב חדש ניסן, יש להם אנרגיה מיוחדת לכל השנה, כל יום כנגד חודש מסויים. האם יש לכם מידע על אנרגיה זו?

תשובה

שלום וברכה

אכן, כך, בין צדיקי החסידות היה מבין הראשונים במעלה הקדוש והנשגב המכונה בשם `החוזה מלובלין`, על שם יכולתו לחזות מרחוק דברים הנשגבים מראייתץ בני אנוש רגילים. הוא היה כותב מדי שנה בשנים עשר הימים הראשונים לחודש ניסן, ברוח קדשו, כל יום, מה יהיה בכל חודש משנים עשר חודשי השנה הבאים.

כך מעידים תלמידיו שראו זאת בעיניהם. בהקשר להנ"ל מסופר הסיפור הבא: בשנת תקע"ד נמנו וגמרו שלשת אבות העולם, הלא המה החוזה מלובלין היהודי מפרשיסחא והמגיד מקוזניץ להחיש ולמהר עת ביאת המשיח. וידוע מה שיצא מזה, שכולם נפטרו בשנה אחת עפ"י סיבות שונות ומשונות כי לא הגיע עוד עת הזמיר.

וביחוד נוראה ונפלאה הייתה הפטירה של החוזה מלובלין: בשמחת תורה של אותה שנה, בעת ההקפות, הייתה המעשיה הנוראה של "הנפילה". שבאורח פלא נפל החוזה מלובלין מחלון גבוה וצר מאוד שלא היה גדול למידת איש בדרך הטבע, והיה ניכר עין בעין שזוהי מלחמה מהצד ההוא נגד החוזה מלובלין. ונפל אז רבנו על ערש דוי, ומתנגדיו שתו ושמחו על כך, וכשנודע לו הדבר אמר: "הם סוברים שבעת פטירתי ישתו וישמחו עוד יותר, יהיו בטוחים שלא אתן להם אף כף מים".

וכן היה כי עלה השמימה בט` באב. כשנתפרסם דבר "הנפילה" בין תלמידיו התחילו נוהרים מכל מושבותיהם. נעדר רק רבי נפתלי מרופשיץ. אחר הפורים, כשראו תלמידיו דתקיף ליה עלמא שלחו ציר מיוחד לרבי נפתלי שיבוא תיכף וכן היה כי בא תיכף וראה בצערן של ת"ח, המבוכה הגדולה. ומני אז לא מש מאהלו של רבו.

ובי"ב הימים שמר"ח ניסן עד יום י"ג בו, שבהם קורין מעניין חנוכת המזבח של הי"ב נשיאים לי"ב שבטים שהם נגד י"ב חדשי השנה לא נתן שינה לעיניו ולא מש ממטתו של החוזה. בהגיע יום י"ג ניסן תיכף בעלות השחר פנה והלך לו רבי נפתלי לאכסניא שלו. שאר תלמידי החוזה, גדולי ישראל, שנשארו בביתו, שלחו אחריו יום יום שיבוא והוא לא השגיח בהם ועשה מה שעשה ולא בא. עד שהגיע יום המר יום שהוקבעה בו בכיה לדורות הוא יום ט` באב, שבו נצחו אראלים את המצוקים.

גם ביום ההוא שלחו אחריו. ובחצות היום יצא ר` נפתלי מהאכסניא שלו והלך לאט לאט לבית החוזה, וכאשר רק דרך על מפתן הבית יצאה נשמתו של החוזה בתשוקה נפלאה להשם יתברך. וסיפר רבי נפתלי מרופשיץ גופא דעובדא איך ידע לכוון שעת יציאת נשמתו: כי ידוע שי"ב הימים שבין ר"ח ניסן עד יום י"ג בו הם נגד י"ב חדשי השנה, והחוזה היה רגיל לכתוב בכל יום מהימים הללו, מה שיתרחש בחודש המכוון נגד יום זה.

וביום החמישי של חודש ניסן דהשתא המכוון נגד חודש אב, אמר: "אין אני רואה יום ט` באב אלא עד חצות". והבין על מה מרמזים הדברים. וי על האי שופרא דבלי בארעא. כך מעידים גם על הבעש"ט שהיה רואה בי"ב הימים הראשונים של חודש ניסן, כל מה שיקרה במהלך השנה, במאורעות העולם מי יעלה ומי יפול, וכעדות תלמידו הגדול הקדוש ממעזריטש זכות כל הצדיקים יגנו עלינו ועל כל ישראל אמן.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אנרגיהניסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה