שאל את הרב - כללי

האם יש כפרה לאדם מסויים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למי שפוגם בברית יש כפרה מידי שמים נאמר שכל מי שחוזר בתשובה נתכפרו לו כל עונותיו והרי בזוהר הקדוש מבואר כי אדם שחטא ופגם בברית לא יזכה לראות פני שכינה ודבר זה גרוע מרציחה.אז גם אדם שעבר על חטא זה וחזר בתשובה אין לו מחילה מידי שמיים

תשובה

שלום וברכה

רבים טועים ביחס לחטא זה עקב ציטוט מהזוהר האומר שאין תשובה על הדבר, וגורמים רק להגברת עוון בישראל, כאשר אדם אומר לעצמו אני כבר אבוד בענין הזה ומרשה לעצמו לשוב ולחטוא, אפילו שאין קשר ובכל פעם זה מבחן נפרד עם חשבון נפרד. כדי להעמיד דברים על דיוקם במקום שרבים הטועים, נבאר בקצרה את כונת הזוהר: קודם שמגיע נסיון לאדם חובתו לעלות במחשבתו חומרת הענין של פגם הברית שפוגם על ידי החטא בכל גופו ונשמתו, מביא על האדם חוליים רבים ומחסר ממונו, וביחוד פגם החטא הזה של הברית שהוא בדעת האדם ומשם נמשך שורש חטא זה, בכך גורם לעצמו נפילה וריחוק רב ברוחניות וגשמיות.

אך כאשר ח"ו חטא חייב לחזק עצמו ולהאמין בכוח התשובה, ולהסיר הדבר מלבו שלא ירפה ויחליש עבודתו מכאן להבא. וידע שבכל דרגה שהוא נמצא הקב"ה נמצא עימו וחפץ בעליתו ובשובו אליו. ובקשר לביאור הזוהר שטעונים פירוש למה בכל אופן כונתו.

נציין את דברי הרב צדוק מלובלין זצ"ל שהיה קדוש עליון: אין הכוונה שאין כפרה לחטא זה, כאשר שבים בתשובה עליו, אלא שמעבר לתשובה נדרש תיקון לחטא ותשובה לבד לא תועיל לענין התיקון שנדרש לעשות לאותם ניצוצות שנפלו לטומאה וכו`, וזוהי כונת הזוהר שעל האדם לחפש את דרכי התיקון יחד עם התשובה. ישנם הרבה דרכי תיקון ולא כל אדם כשר לעמוד בתעניות וסיגופים, ביחוד בדורות חלושים כמונו, ולכן רצונו של השם יתברך בדורנו שנתקן כפי שבכוחנו.

ויש שני תיקונים הראוים לכל אחד, ובכוח כל אחד לעשות. הראשון: זהו לימוד תורה שהוא כתיקון כללי לכל החטאים, וביחוד שלימוד תורה קשור לדעת האדם ולכן בכוחו לתקן בעיקר חטא זה שנמשך מענין הדעת, ובידי הלימוד, כאשר מוסיף בלימודו כדי לתקן חטאיו, לתקן ולעלות לקדושה את מה שפגם. ישנו תיקון נוסף: קריאת שמע על המיטה בכוונה, שבידה לתקן חטא זה בצורה פרטית,וכמבואר בכתבי האר"י ז"ל, שבכוח האמירה של קריאת שמע על המיטה לתקן, כל לילה פעם אחת, עם אומרים בכוונה מיוחדת.

אבל עיקר התיקון הוא בקבלה חזקה על הבא [באופן שהקב"ה יעיד עליו שהקבלה (בשעת התשובה) חזקה כל כך (שלפי מצב האדם בעת התשובה) לא ישוב יותר לחטא זה], ובצירוף חרטה עמוקה ווידוי בפה, אלו הם שלשת עיקרי התשובה, ועל כל חטא יהיה אשר יהיה מועיל תשובה, גם התרגל בנתינת צדקה באופן יום יומי [לא צריך סכומים גדולים דוקא], וחטאך בצדקה פרוק, כך כתוב. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה